Gå til innhold

Speilrefleks til amatør


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ettersom jeg har bynt å få litt skills når det gjelder å ta bilder, så har jeg tenkt litt på digitalt speilreflekskamera. Det er veldig dyrt og jeg er bare 15 år enda, men for å utvikle meg videre, føler jeg at det hadde passa med noe mere profft i steden for mitt lille kompkate Ixus 400. Har tenkt å utande meg som fotojournalist eller noe innen fotografi.

 

Er det noe vits at jeg tenker på speilrefleks i en så tidlig alder?

 

Veit at det sitter en god del foto-guruer på hw.no som kan litt og kanskje kan hjelpe meg med dette, så jeg våger meg å spørre her=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er overhodet ingen foto-guru men jeg vil bare lire av meg de svarene jeg fikk når jeg stillte samme spørsmålet en stund tilbake, rett før Canon EOS 300D var tilgjengelig. Jeg gikk nemlig å lurte på å skaffe det kameraet men lurte litt på om det virkelig var verdt det.

 

De som jeg pratet med som "virkelig hadde greie på det" sa at det viktige var å skaffe et kamera som tok "gode nok" bilder. Dvs. et kamera som ikke, som eksempel, har ekstremt mye støy, konsekvent feil-eksponerer bilder, osv. Speilrefleks var ingen forutsetning sa de. Resten av bildet avhenger av fotografen. Dvs. at en god fotograf kan lage topp bilder med et middels kompaktkamera og en 110% amatør vil lage amatør-bilder selv med kamera til 200.000.

 

Men, når det er sagt så er det du som skal ta bildene, og ihvertfall når det gjaldt meg så følte jeg meg litt hemmet med "kompakt"-kameraet. Jeg sier kompakt i anførselstegn da jeg på det tidspunktet hadde et HP Photosmart 850 som ikke var så kompakt at det gjorde noe, men det var fremdeles et standard digital-kamera. Zoom-linse styrt med knapper, ingen utskiftbar optikk, ingen blits-sko, lcd-søker, osv. Det jeg savnet etter å ha testet litt speilrefleks-kameraer tidligere var spesielt manuell fokus og zoom.

 

Nå kommer flere ikke-speilrefleks kameraer med disse mulighetene så ikke sikkert at en trenger speilrefleks for å få det, men lcd-søkeren var rimelig kjip på det kameraet. Den var treg og når jeg trykket knappen halvveis ned for å fokusere så frøys hele bildet i 1-2 sekunder. Med andre ord, action-bilder var rimelig pes.

 

Det viktigste er nok at du ser på hva du har råd til, og så går i butikken og prøver kameraene. Hold i dem, se hvilken følelse du får. Virker det solid ? Svarer det raskt og kontant når du tar bildet ? Du kan få kameraer som tar kjempe-bilder men er dødstreige og da blir det ikke gøy å ta bilder når du hele tiden må vente på kameraet. Husk også å sjekke tester og se hva de anbefaler at du skaffer av ekstra-utstyr, slik at budsjettet ditt tåler alt dette. F.eks. til 300D kameraet så må du kjøpe inn minnebrikke da det ikke følger noen med (den hadde sikkert vært alt for liten uansett), samt at du kanskje bør kjøpe et billig UV filter for å beskytte front-elementet i optikken. Til sammen blir dette rundt 500-800,- ekstra.

 

Jeg endte opp med EOS 300D kameraet. Når jeg holdt i det og forsøkte å ta bilder med det ga det en så god følelse av "kontant svar" at jeg så ingen mulighet til å gå tilbake til et treigt kompakt-kamera. Manuell fokus var bra, selv om optikken her har mye å si, og manuell zoom var en helt annen verden enn zoom-knapper. Det har rett å slett blitt *veldig* mye mer morsomt å ta bilder. Tar jeg bedre bilder med det kameraet enn før ? Neida, ikke ennå. Vil jeg ta bedre bilder i fremtiden enn jeg kunne med det gamle ? Håper det, ekstra blitz gir bedre lys-muligheter og kameraet jobber raskere, håper det gir uttelling på det tekniske selv om jeg har langt igjen på det faglige. Vil det være morsommere å ta bilder ? Definitivt! I tillegg har jeg nå kjøpt meg inn i et kamera-system og hvis jeg f.eks. vil oppgradere til 10D senere eller andre modeller Canon måtte komme med så kan jeg (sansynligvis) bruke all optikk, blitzer, osv. som jeg måtte kjøpe til mitt 300D kamera.

 

Ikke spesielt hjelpsom denne posten kanskje, men jeg tror at uansett hvem du hører på vil du få mye personlige meninger, og tekniske detaljer om kameraene kan du like godt lese tester for å få med deg. Det beste (min mening her ja :)) er å gå i en butikk og prøve kameraene og holde i dem, og så passe på å sjekke detaljer og tester på nettet for å se om det er konkrete ting de påpeker som du enten vil ha eller ikke vil ha, f.eks. det med støy. Har du mulighet, ta med (lån av venner gjerne) minnebrikker i butikken og spør om du kan forsøke å ta noen bilder med det slik at du kan ta med hjem og sammenligne med hva du forventer deg.

 

www.dpreview.com

www.steves-digicams.com

og selvfølgelig akam.no

 

disse gir jevnlig ut fyldige tester med fordeler og ulemper.

 

En liten notis helt på tampen. Det er en kameramesse nå om ikke så altfor lang tid (men ikke spør meg hva den heter eller hvor den er eller når den kommer) og det er forventet at flere produsenter vil lansere speilrefleks-kameraer som konkurerer i pris-området til Canon EOS 300D. Kan kanskje være verdt å vente til det skjer og se hva som dukker opp. Nikon har visstnok et kamera som skal komme da. Andre kan kanskje komme med mer konkrete opplysninger her.

 

Lykke til med kamerakjøpet :)

Lenke til kommentar

Det viktigste er ikke å ha ørten megapixler og speilrefleks hvis du vil ta gode bilder.

Det viktigste er å ha full kontroll over kameraet (manuelle instillinger), rask reaktsjon, samt fotokunnskaper.

Fordeler er selvsagt utskiftbar optikk, ikke parallaksesøker osv. Det for lommeboken din bestemme.

 

Husk at i tillegg til selve kamerahuset kommer optikk, minnebrikke, ekstern blitz, filtre og alt annet du har lyst på! :)

Lenke til kommentar

En billig måte å komme inn i "speilrefleksens rike" kan være å kjøpe analogt fotoutstyr! Til en brøkdel av prisen får du nye speilreflekskameraer med de elementære funksjonene! Da får du meget go kvalitet på bildene samt at du kan begynne å bygge opp et system! Feks kjøp et billig canon eos kamera, fyr i gang med noen ok linser! Disse linsene kan du senere bruke på et digitalt speilrefleks når konkuransen har presset prisenen ytterligere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...