Gå til innhold

Bytte karrierevei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble utdannet jurist våren 2025. Jeg ligger rett under C i snitt. 

Per nå jobber jeg i staten, og har en lønn på 600 000 kr. Arbeidsoppgavene er kjedelige, og repetitive. Lønnen er dårlig. Altså ufaglærte tjener mer enn hva jeg gjør. 

I tillegg har jeg studielån på 1 mill (har fått ekstra lån i og med at jeg har revmatisk sykdom, sommerstipend, ekstra lån over 30 år mv.) 

Grunnen for at jeg valgte å studere rettsvitenskap var for å ligge over gjennomsnittet økonomisk, og ha en trygg og spennende jobb med diverse goder. f.eks. hjemmekontor mv. Det økonomiske var særlig viktig for meg. 

Realiteten er noe annet. Om du googler lønnen til diverse yrker ser du at lønnen for "jurister og advokater" ligger på over 1 mill, mens "andre juridiske" jobber ligger på rundt 960 000 kr. 

Skal jeg bytte jobb ligger kan jeg forvente mellom 600 000 - 720 000 kr i året. Disse jobbene er langt unna forventet lønnsnivå. Videre er de vanskelige å få, og de fleste jobbene ligger i Oslo. I Oslo koster det vel rundt 3 mill for 14 kvm? Det går ikke. 

Uansett har jeg to barn og samboer, samt fast jobb per nå. Hva gjør jeg videre? 

Jeg har en barndomskompis som gikk et ingeniørprogram (bachelor) og tjener tett opp mot 900 000 kr i dag, og er nyutdannet, han ble forespeilet lønn på godt over millionen innen kort tid. Dette er i oljebransjen.

Det er noe jeg har vurdert selv, men jeg har ingen praktisk erfaring, som kanskje kan være lurt? f.eks. gjennom yrkesfag. I tillegg kreves det r1 og r2 matte, samt fysikk som jeg må ta opp. 

Det andre alternativet er nautikk. Gode muligheter for lønn på 1 mill der, men ble skremt av lønnen som kadett. 9000 kr i måneden?

Det tredje alternativet er økonomi. Men er redd for å havne i samme båt som nå. Spørsmålet er om kombinasjon av jus og økonomi kan være attraktivt på jobbmarkedet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du googler lønnsnivået for juristar så får du gjennomsnittlønna, altså lønnsnivået etter type 20 år i jobben, så som omtrent nyutdanna så tek det tid å komme dit, særleg når du jobber i staten. 

For kva som er best å gjere så kjem det sjølvsagt ann på. Ny utdanning kan være svaret, men eg er einig i at kombinasjonen jus og økonomi fort kan lede deg inn i offentleg sektor igjen sjølv om kombinasjonen i utgangspunktet er bra. 

Jus er ganske allsidig, og i mange yrker er både lov og avtaler ei viktig forutsetning. Det som eg kanskje lurer mest på er kor motivert du er til å ta f.eks ingeniørutdanning? Det er tross alt ein ganske tung utdanning. Kombinasjonen av ingeniør og jurist er nok ganske ettertrakta, då dette er en perfekt kombinasjon for ein prosjektleiar for eit større byggeprosjekt der både teknisk og juridisk kompetanse er nyttig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...