Gjest f4ec7...8fc Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Jeg tok meg selv i å drodle noe altfor mye på det en kollega sa under lunsj i dag..Så jeg måtte bare få det ut her. Vi er 7-8 stk ila lunsjen, mye av samtalen føres av meg og vedkommende, men med innspill fra andre. Vi snakker om drømmer, fantasier og generelt bare dagdrømming. Hvorav da kollegaen ( han er litt autist, altså funker bra og er normal, eneste man merker forskjell på er at han ikke har sperrer, han sier det han tenker. Og thats it ) sier at han har ofte drømmer om en alternativ virkelighet. Og at det tar såpass mye plass i en hverdag at han ikke har noe problem med å anta at utenom jobb..Så fantaserer han mer om dette, enn hva han faktisk får med seg rundt seg. Dette er noe han har fått for seg i voksen alder også. Vi har smått drodlet om lignende før, hvor jeg har foreslått at det kanskje kommer av at han sover lite ettersom han og kona har fått 2 barn med 1.5 år mellomrom, så søvn er mangelvare. Men dette gjaldt da tilfeller hvor han sa at han bare "spacer" ut på sofaen og kan stirre ut vinduet i lang tid, og han kommer ikke tilbake før kona ta tar på han eller snakker litt høyt til han. Men etter i dag forstår jeg jo at det han snakker om da, gjelder jo det han nevner nå. At han rett å slett dagdrømmer en annen virkelighet. Han forteller at han ser for seg vinne i lotto som 23 åring ( året før han møter kona). Presist 30 millioner, hvor han da kan kjøpe en toppleilighet på et nytt byggefelt nær han, som bygges i samme tidsperiode også. Han har fortalt på lønningspils tidligere litt mer eksplisitte detaljer rundt dette "fantasilivet" også, og det er ikke akkurat " sunt". Men etter i dag så ble alt et helt "bilde" av det han har fortalt av og på siste året. Han har rett å slett skapt et alternativt liv i fantasien sin..Som i følge han selv, "drømmer" seg bort i mye. Jeg spør han rett ut om han dagdrømmer om det samme da jeg mistenker dette slik han forteller..Noe han sier ja til. Han forteller i detalj hvordan dette livet er. Og som han selv prøver å forklare, så hver gang han "drømmer" seg bort..Så er han tilbake der han slapp..sånn ca, han kan godt endre noen detaljer hvis han ikke liker det han ser osv, men utenom det så fortsetter altså "drømmingen" Og som han også sier..Han ønsker det livet, han mener det er 50/50 hvis han skulle valgt mellom det faktiske livet og fantasilivet. Jeg vet ikke om det er autismen som gjør det sånn, men er dette noe folk her inne har erfart også, enten for seg selv eller hos andre? Jeg syntes det virker som han drømmer seg bort fordi han ikke er fornøyd med hvordan livet er.. Og legg til søvnmangle, + autisme og god fantasi. For jeg kan liksom ikke se for meg at det er så normalt å gå rundt å drømmer/fantaserer om at man lever et helt annet liv som er så komplett motsatt enn det man lever.. Jeg vil anta det er mer normalt å dagdrømme om noe som kan skje, og hva man ville gjort, basert på det livet man lever. Ikke et alternativt liv hvor hverdagen kun er fyllt med penger, damer og rus i en slags "playboy mansion" livsstil. Eller? Anonymous poster hash: f4ec7...8fc
ForTheImperium Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Jeg dagdrømmer hver dag at jeg har funnet dama som jeg skal dele livet med. Drømmer om å kjøpe parfyme til henne, dra på romantisk date eller bare være hjemme og ser en film med snacks. 1
Sviskepott Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Hmm...jeg dagdrømmer altfor lite, så det blir et forsett i dette drømmeaktige år.
Ole-Br Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Når det er SÅ mye, virker det som regel maladaptivt. Vil ikke si det er sunn dagdrømming på grunn av hyppigheten og varigheten, først og fremst. Kan vel være typisk for både de med adhd indre hyperaktivitet, folk med ptsd og kptsd, dissosiative lidelser etc. Uansett. Det blir en form for eskapisme og det kan gjøre en ganske passiv i dagliglivet. Det krever mye hjernekapasitet og er veldig stimulerende selv om den som gjør det kan føle den slapper av. Du flykter fra virkeligheten og den blir kjedelig fordi du ikke investerer i den. Slet mye med det selv. Adhd. Ser han ikke på det som et problem? Det er kanskje noen der hjemme som gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå