mad.cat Skrevet søndag kl 21:18 Skrevet søndag kl 21:18 (endret) knopflerbruce skrev (1 time siden): Du kan godt spørre chatGPT, men hvis det skal være en sammenheng, kan du ikke ha ørten unntak av sorten "menn som klarer være menn uten å ta slik risiko". Da er det åpenbart at det egentlig er andre faktorer som er årsaken. Det er stor forskjell mellom korrelasjon og kausalitet. Løper du fortere, kommer du raskere frem er kausalitet, fordi det ikke finnes noen unntak til regelen innenfor de rammene den opererer. Men som sagt: du kan ha menn som er proppfulle av testosteron som ikke har noen utpreget "risikoadferd". Som jeg sa i sist innlegg så finnes det nok kvinner og menn som er mer lik hverandre enn noen andre av sitt eget kjønn. Jeg tror med andre ord individer er mer lik andre individer enn at individet automatisk er lik en bestemt gruppe de tilhører. Jeg har heller aldri hevdet at jo mer testosteron jo større risikotaker, som du sier vil det finnes menn (med mye testosteron) - som ikke tar særlig risiko og igjen så finnes der nok kvinner med fravær av testosteron som er særdeles risikosøkende. Jeg leste også for mange år siden en undersøkelse som hevdet at ungdommer som hadde fritidsaktiviteter som innebar elementer av spenning hadde lavere risiko for å ruse seg, versus ungdommer som ikke hadde det. Dette er mange år siden, så utdatert forskning i dag, men jeg mener likevel argumentet er interessant, de konkluderte med at å søke spenning var en naturlig del av ungdomstiden dermed ville en eventuell fritidsaktivitet dekke det behovet slik at det forebygger at de fikk det via rus. Jeg har også fått presentert under ett seminar at blant ledere er de største risikotakerne enten veldig ung eller gammel. Dvs at blant særdeles unge ledere er de mer villig til å ta større risiko (innovative) frem til en viss alder, da flater det ut, også får det en liten topp igjen når de er begynt å nærme seg høy alder. Det sier seg også selv at hva slags barndom man har, hva slags personlighetstype en er født med - alt dette har jo en påvirkning i forhold til hvor ofte og villig og mye - en tar risiko. Endret søndag kl 21:19 av mad.cat 1
Gjest e709f...716 Skrevet søndag kl 22:01 Skrevet søndag kl 22:01 Jeg tror at noen forteller for mye. Anonymous poster hash: e709f...716
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå