JFM Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden Hei! Jeg har nettopp oppgradert systemet mitt fra AM4 (B550 + 5900X) til AM5 (Asus B850M Max Gaming WiFi + 9800X3D). Jeg tok for gitt at den gamle CPU-kjøleren min ville passe direkte over, men det gjorde den dessverre ikke – fordi kjøleren krever at man bytter bakplata. Som noen sikkert vet er det forskjell på AM4 og AM5: – AM4-bakplata har 4 gjengede fester som kjøleren skrus i. – AM5-bakplata har totalt 8 hylser: 4 til kjøler og 4 til selve socket-låsen. Min gamle kjøler er laget for AM4, og bakplata som følger med den har ikke hylser for socket-låsen på AM5. Siden jeg var desperat etter å få systemet i gang med gammel kjøler, gjorde jeg følgende (reversibelt, men litt brutalt): – Jeg demonterte original bakplate og socket-lås. – Jeg banket ut kjølerhylsene fra AM5-bakplata. – Deretter la jeg kjølerens AM4-bakplat oppå den originale AM5-bakplata, som nå kun har hylsene for socket-låsen igjen. Se bilder i spoiler: Spoiler Systemet fungerer nå helt fint, temperaturer er gode, og maskinen er stabil. Men: – Løsningen gjør at enkelte kjølere trolig ikke lenger vil passe. – Dette vil også påvirke videresalgsverdi. – I verste fall kan jeg ha brutt garantien på hovedkortet. 👉 Spørsmålet mitt er derfor: Er det mulig å få tak i en ny, umodifisert AM5-bakplate til dette hovedkortet (eller tilsvarende), slik at jeg senere kan føre det helt tilbake til original stand? Eventuelt: Har noen gjort noe lignende eller vet hvordan Asus stiller seg til dette? På forhånd takk for alle innspill! (Mitt nye system fungerer for øvrig utmerket 😊) (PS: Chatgpt brukt for bedre språk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå