karekbo Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Eg har ein 10 år gammal PC med Windows10 som eg fortsatt bruker til spesielle operasjoner. Hovedkortet har eit M.2 spor og der har eg sett inn ein NV3 SSD (H:). Til denne klona eg OS (EasUS), det fungerte fint også når kilde-HDD blei kopla ifrå. Når eg så med EasUS fjerna alt innhold på kildeHDD, blei OS på H: korrumpert, og maskina kunne ikkje starte, eg måtte installere Windows på nytt. Eg brukte ein HDD fordi eg håpa på å få OS på H: igang igjen. Og her er problemet: det ser ut til at det nyinstallerte Win10 er fordelt på to diskar, der EFI-systempartisjon har havna på H: Kva vil då skje hvis eg med EasUS Partition manager kloner OS til H:?
Brukernavn1984 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg kjenner ikke til Easus, men det er dessverre ganske vanlig at Windows legger operativsystemet på en disk og oppstartspartisjonen på en annen disk. Det er derfor man anbefaler å kople ut andre disker før man installerer Windows.
sedsberg Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Windows installerer alltid oppstartspartisjon på lagringsenhet med lavest ID. Som oftest er dette SATA-portene. Så harddisk elelr SATA-SSD på lavest port vil alltid bli brukt til oppstart selv om du velger å instalelre på en M2-SSD. Vært et problem i umenneskelige tider. MS gidder tydeligvis ikke å gjøre noe med det. Så for å være sikker må man alltid koble bort alle andre lagringsenheter før man installerer Windows.
karekbo Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Takk for svar. Dette burde jo eg ha vore klar over. Kva bør eg nå gjera? Vil eg få et korrupt system om eg kloner OS til H:? Kan eg flytte partisjonen System K:? Eller må eg endå ein gong laste ned Windows10, denne gong med bare NV3 M.2 tilkopla, i staden for å klone?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå