Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når juristene i Justisdepartementet bryter loven


Maktmisbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Justis- og beredskapsdepartementet er selve vokteren av lov og rett. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal håndheve den. Likevel har begge bidratt til å bryte de reglene de selv er satt til å beskytte.

Dette er ikke en feil. Det er bevisst myndighetsmisbruk – utført av jurister som burde vite bedre.

 

Et endelig vedtak – og et ulovlig unntak

Den 13. november 2024 fattet Justis- og beredskapsdepartementet et endelig vedtak som slo fast at Bane NOR hadde brutt FEK og FSE. Vedtaket var rettskraftig, ikke påklagbart, og uten adgang til dispensasjon.

Likevel – bare dager senere – undertegnet ekspedisjonssjef Unni Gunnes og avdelingsdirektør Anne Sofie Hippe, begge jurister, et nytt brev der DSB ble bedt om å “finne praktiske og realistiske løsninger i dialog med Bane NOR”.

Dermed opphevet de i praksis sitt eget vedtak – uten hjemmel. Det er et klart brudd på forvaltningsloven § 35, som fastsetter at endelige vedtak kun kan omgjøres med særskilt lovhjemmel, og et brudd på Grunnloven § 3, som krever at maktutøvelse skal være lovbundet.

Når landets øverste jurister velger politikk fremfor juss, er det ikke lenger rettsstat – det er selvforvaltet unntakstilstand.

 

Et direktorat som utfører ordren

I stedet for å håndheve vedtaket, gjorde DSB som de ble instruert. De forhandlet med Bane NOR, satte frister for “lukking av avvik” og reduserte rett til “dialog”.

Dette er ulovlig maktutøvelse. DSB brøt sitt mandat etter el-tilsynsloven og FEK §§ 3, 6 og 11, og satte dermed liv, helse og faglig integritet i spill.

Når en tilsynsmyndighet velger lojalitet mot departementet fremfor lojalitet mot loven, er systemet ikke lenger uavhengig. Da er det underordnet makt, ikke rett.

 

Jurister som visste – og gjorde det likevel

Det som gjør dette ekstra alvorlig, er at både Gunnes og Hippe er erfarne jurister. De vet hva et endelig vedtak innebærer. De vet at et departement ikke kan instruere seg selv til å bryte loven. De vet at Grunnloven § 98 forbyr forskjellsbehandling mellom statlige og private aktører.

Likevel valgte de å undertegne et brev som undergraver disse prinsippene. Det er ikke inkompetanse. Det er et bevisst avvik fra loven – i statens egen tjeneste.

 

Et spørsmål om skikkethet

Når jurister i Justisdepartementet – selve forvaltningsstatens juridiske kjerne – aktivt bidrar til å omgå et endelig vedtak, må spørsmålet stilles: Er ekspedisjonssjef Unni Gunnes og avdelingsdirektør Anne Sofie Hippe fortsatt skikket til å forvalte lov og rett i Norge?

Hvordan kan landets høyeste rettsforvaltning instruere et underliggende direktorat til å forhandle med en lovbryter, i stedet for å kreve etterlevelse av eget vedtak? Hvordan kan jurister med ansvar for rettssikkerheten selv åpne døren for lovbrudd?

Dette handler ikke om uenighet – det handler om rettsstridig maktutøvelse.

 

Når systemet beskytter seg selv

Eckhoff og Smith beskriver dette som myndighetsmisbruk:

“Når makt brukes for å beskytte systemet fremfor borgerne.”

Akkurat dette har skjedd her. Justisdepartementet beskytter Bane NOR. DSB beskytter departementet. Og ingen beskytter rettsstaten.

 

Rettens voktere er blitt lovbrytere

Mens små elektrobedrifter slettes fra Elvirksomhetsregisteret for små formaliteter, får Bane NOR forhandle seg ut av et vedtak. Loven er ikke lenger universell – den er selektiv.

Når juristene som skal vokte rettsstaten selv velger å bryte loven, er ikke problemet lenger jernbane og elsikkerhet. Problemet er rettsstatens forvitring fra innsiden.

Avgjørelse av klagesak - DSBs vedtak av 23042020 (3) (1).pdf Vedrørende avgjørelse i klagesak (1).pdf

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...