Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgivers styringsrett

Gjest 8745e...0e1

Anbefalte innlegg

Gjest 8745e...0e1
Skrevet

Jeg har nylig sagt opp jobben min og skaffet meg en ny jobb som følge av nye eiere og en varslet endring av stillingen jeg hadde der jeg var. 

Selskapet har tilbakeholdt lønnjusteringen for 2025 i flere måneder. I arbeidsavtalen står det at den finner sted i en bestemt måned hvert år. Dette ble i år ikke overholdt på grunn av omstillingsprosessen. 

De som valgte å si opp nylig får ikke etterbetalt noe lønnjustering, noe fe hadde fått dersom lønnjusteringen hadde skjedd for mange måneder siden da den skulle skje. De som sier opp etter lønnsbrevene er utsendt, vil sånn sett ha sikret seg lønnsjustering med etterbetaling på lik linje med alle andre samt ha justeringen ut oppsigelsestiden

Dessverre var jeg en av de med uflaks rent timingmessig og fikk ingen lønnjustering i år begrunnet med at jeg er i oppsigelse ( noe jeg ikke var da justeringen skulle ha trådt i kraft). I avtalen er ikke denne forutsetningen nevnt, og ikke i noe personalhåndbok

Jeg vil heller ikke få bonusen vi alle har bldratt til å opparbeide i år, selv om jeg jobber hele året fordi jeg er i oppsigelse, men det står ikke nevnt noe sted tilgjengelig for ansatte

Kan stytingsretten brukes til selskapets forgodtbefinnende på denne måten?

Anonymous poster hash: 8745e...0e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret på spørsmålet ditt er ja. 

Lønnsjustering: Så lenge det ikke er noen avtalte rammer for lønnsjusteringen, og det ikke er avtalt kollektivt tillegg til alle, så har du ikke rettskrav på lønnsjustering. Avtalen om at lønnsjustering skal ha virkning fra en viss måned er ment å redusere presset på forhandlingene, men den forutsetter fortsatt at du får lønnsjustering. Rammene for ikke å gi deg lønnsjustering vil, så lenge ikke annet er avtalt, først og fremst være diskrimineringsvernet. Begrunnelsen som er gitt er åpenbart ikke problematisk opp mot dette. 

Bonus: Hvis du har en avtalefestet rett til bonus, så gjelder denne med de vilkårene som fremgår av avtalen. Hvis ikke, så er oppsigelse en helt uproblematisk grunn til å nekte deg bonus. At den ansatte står i uoppsagt stilling på utbetalingstidspunktet er et veldig vanlig vilkår om man først har avtalt rett til bonus, om du ikke har en slik avtalefestet rett er det et helt uproblematisk vilkår fra arbeidsgiver. 

Jeg skjønner at dette er litt surt, men dette er slikt du må regne med og tenke gjennom når du velger å si opp. 

• Innsiktsfullt 1
Gjest 57c2b...bac
Skrevet

I min bransje er det vanlig at ny arbeidsgiver kompenserer ansatte for dette bonustapet via en sign-on-bonus ved oppstart.

Anonymous poster hash: 57c2b...bac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...