Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorkode P1386 - trenger tips


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bil Toyota avensis T25, motor 1AD-FTV. 

Bilen ble kjøpt for 15 000km siden med tett DPF. Ved overtagelse ble partikkelfilter byttet til helt ny (ikke-OEM) og alt virket å være i orden.

De siste kjørte 1500 km har feilkode P1386 dukket opp. Først etter ca 600 km sammenhengende kjøring. Så 400 km. Dermed 200 km, og nå ca 80 km. Motor responderer bra, har aldri vært situasjoner med redusert motorkraft eller nødmodus etter DPF bytte. Når motorlampa tennes, slår også både VSC og TRC ut. Kan egentlig ikke se andre mulige feil knyttet til feilkoden. Det eneste må være helt siden DPF ble byttet har bilen røyka sporadisk når driftsvarm. Dette har vært korte episoder på rundt 20-30 sekunder der bilen har dumpa en grå-blå sky av røyk, hovedsakelig i +60km/t. Virker som DPF stadig ønsker å regenerere. 

Det har vært forsøkt å bytte avgasstrykksensor og innsprøytningsdyse til eksos, samt rengjøring av EGR uten at problemet er løst. EGR og deler av innsuget her var tildekt med et tykt lag av seigt sotlag. Enderøret på eksosen har også et lett til medium tykt sotlag. Bilen forbruker noe motorolje, ca 1L på 10 000 km. 

Da er spørsmålet, hva er det som virker å være problemet her? Første tanken er at DPF ikke fungerer optimalt, muligens begynner å tette seg. Kan dette virkelig være tilfelle etter bare 15 000 kjørte km? Har vært påpasselig med å unngå småkjøring og bruke dieseltilsetning som skal øke cetantall i håp om å skåne DPF mest mulig, men samtidig leser jeg at DPF ikke skal lage røyk under drift og enderøret i eksos skal være tilnærmet sotfri med en velfungerende DPF. 

Noen innspill?

 

Endret av ÆDIDIAS
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må poste

AF Lambda B1S1

Exhaust Temperature B1S1

og

Exhaust Temperature B1S2

fra "freeze frame data" for nærmere tips.

Endret av mobile999
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (På 21.10.2025 den 0.42):

Du må poste

AF Lambda B1S1

Exhaust Temperature B1S1

og

Exhaust Temperature B1S2

fra "freeze frame data" for nærmere tips.

Data er tatt med kjølevæsketemperatur på ca 90°c og fartshastighet på ca 70 km/t (2500 rpm). Lengde på turen var omtrent 40 km. Bare på denne relative korte strekningen steg eksostemperaturen til rundt 600°c hele tre ganger og det ble kastet ut en del røyk fra eksosen to av gangene. Virker som bilen stadig driver regenerering så rask kjølevannet når 90°c. Når feilkode P1386 slår inn, slutter røykdumpinga/regenereringen.

Screenshot2025-10-26at21-42-51(3)Facebook.png.ec6060cdc3c731b67fed134edc42fde5.png

Screenshot2025-10-26at21-43-18(3)Facebook.png.ffb93a9b0e516b9269f33b79d67d8a12.png

 

Endret av ÆDIDIAS
Skrevet

Dukker det opp flere feilkoder enn P1386?

Det var data fra "freeze frame data" jeg etterspurte, ikke live data. Nå er sjekk av live data et feilsøkingstrinn avhengig av hva man finner i freeze frame, men det er fra freeze frame som danner grunnlaget for hvor feilsøkingen skal gå.

Altså, dersom det settes kun feilkode P1386 -> sjekk freeze frame data for

-AF Lambda B1S1

og

-Eksos temperatur sensorene

 

Man må vite hva dataene var i det koden ble satt (finnes i "freeze frame data") for å velge vei i feilsøkingen.

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...