Kynxx Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden Mine landbaserte erfaringer med mobiltelefoni, har gått fra å henge ut gjenno vinduet i andre etasje da jeg bodde på Titran, vest på Frøya på 90 tallet. Samme da jeg besøkte slekt på Mausundvær. En øy utenfor Frøya. Før Netcom fikk egen sender der ute, dar det veldig vilkårlig hvor en hadde dekning, selv på høye punkter. Til 2025 der jeg har hatt med meg en mobilt bredbåndsrouter i bilen i jobb til å gi telefonen min dekning inne hos pasienter som bor uti ødemarka i skauen der signaler er punktvis. Wifi tale er genialt. Eneste som gjenstår nå, er at programvareutvikleren for pasientjournalsystemet jeg bruker i jobb, aksepterer bruk av wifi. Det systemet går stadig bare på mobildata og skaper utfordringer når man trenger kritisk info uti ødemarka. Da er det greit med wifi punkter omkring man kan lene seg på. Jeg leste forresten at telenor har bygd opp et satelittbasert mobilnett i antarktis i 2023 eller 2024. I følge happybytes koster det 0.83,-/MB, 8.86 kr/min å ringe ut, 2.55,-/min å motta samtaler. 1.98,-/sms/mms send og motta. Litt trivielt for oss nordboere, men skulle man brått ta feil når man seiler etter bare kompasset og møte pingviner fremfor isbjørner, så er man sikret at man iallfall ikke der blir ruinert! 😅 OG.. Skulle man brått få lyst til å ringe The Rocket man i Nord Korea, koster det 12.42,-/min å ringe han.. MEN! Her kommer det en snedig tvist. Det koster 2.17,-/stk å sende en sms, men bare 0.30,-/stk å sende mms dit? Ikke alt gir mening her i verden, men greit å vite om man skulle forville seg bort i noe man ikke gjør til vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå