DUFF_B33R Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hei, Jeg har en eldre Asus Zephyrous 14" laptop som jeg er fornøyd med. Ny koster alt for mye, så da batteriet begynte å skrante tenkte jeg at jeg kunne bytte det selv. Jeg har gjort det før, det er veldig enkelt. Først åpna jeg opp og noterte ned modellnummeret på det batteriet jeg hadde. Orginalt var vanskelig å finne men jeg fant flere alternativer, dvs batterier som var merket for det. Gikk for et fra AliExpress. Selve bytte gikk greit; formen, kontakten og kapasiteten var den samme, så jeg var klar for å få 100% mer batteri igjen. Men så fikk jeg problemer; når laptoppen ikke er koblet i med strøm er ytelsen helt ræva. Task manager i Windows sier cpu farta er på "400 MHz" som er veldig lite, og med alt Windows kjører i bakgrunnen blir det helt sørpe, maskinen fungerer knapt. En workaround jeg fant var å slå på batteri spare modus, for å så slå den av etter noen sekunder. Dette fungerer til maskinen restartes eller kommer tilbake fra feks dvale. Jeg har lasta ned de nyeste chipset og bios driverne fra Asus. BIOS er nokså begrenset så det er ingen innstillinger å finne for å slå av eller på noe relatert til batteriet. I tro om at dette kanskje var en Windows greie boota jeg opp Linux bare for å finne ut at det var det samme der. lscpu | grep "MHz" gir CPU scaling MHz: 9% CPU max MHz: 4465 CPU min MHz: 409 Plugger jeg i ledningen endres scaling til 79-81%, så det fremstår som at det er scalinga som er problemet. I Windows prøvde jeg å sette % for de ulike profilene og satt den til 80% når koblet til og uten ledning. Det hjalp ikke. Jeg vurderer å kjøpe nytt batteri, da fra batteriexperten. Noen som har vært borti noe av det samme? Eventuelt har hatt noen problemer med batterier fra batteriexpteren?
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Har erfaring med andre typer batterier fra typisk ebay/Ali som yter langt dårligere enn oppgitt kapasitet. F.eks. 3000mAh 18650 som knapt målte 300mAh. Ser man på reviews er det ofte 1/3 eller mindre av oppgitt kapasitet. Ytelsen vil da også gå tilsvarende ned.
DUFF_B33R Skrevet 39 minutter siden Forfatter Skrevet 39 minutter siden sedsberg skrev (35 minutter siden): Har erfaring med andre typer batterier fra typisk ebay/Ali som yter langt dårligere enn oppgitt kapasitet. F.eks. 3000mAh 18650 som knapt målte 300mAh. Ser man på reviews er det ofte 1/3 eller mindre av oppgitt kapasitet. Ytelsen vil da også gå tilsvarende ned. Kapasisten virker det ikke være noe galt med, den har de oppgitte 76 Wh som orignalbatteriet. Jeg kan også bekrefte at det varer lengre enn det skutte orginalbatteriet. Volten er også riktig ellers hadde det ikke fungert i det hele tatt. Batteriladeren har flere ledere utenom pluss og minus. Jeg mistenker hovedkortet har oppdaget at dette ikke er originalt og dermed klokker ned cpuen? Det kan sikkert være uoriginal, men batteriet sender ikke de meldingene hovedkortet trenger? Low level stuff?
Svein M Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden Det er trolig at maskinen tror der ikke er nok strøm fra batteri, og dermed går i minimum frekvens. Det kan skyldes manglede kompatibilitet med batteriet. Vet ikke om en kan gjøre noe. Slenger ut noen forslag: Om den skulle prøve å kjøre maskinen likevel så kan det være at enkelte moduser er bedre enn andre, kanskje en kan sette max frekvens eller scaling på 50%. GPU delen kan også prøves å kjøre lavere (mer økonomisk) enn standard.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå