Gå til innhold

Hvordan håndtere uttak i eget AS?

pr3cis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)
Jeg drifter et AS selskap på kveldstid. Dette er da i tillegg til en vanlig 100% jobb. 
Lurer derfor på om det finnes noen alternative løsninger basert på å ta ut penger fra selskapet. 
Pr. nå så eier jeg og min kone 50% hver av selskapet. Vi har ingen ansatte. 

La oss si at jeg har 300.000,- jeg vil ta ut fra selskapet. Mesteparten av dette skal settes inn på aksjer og indeksfond. 
Jeg vil bare si klart i fra at jeg ikke er ute etter informasjon om triksing og miksing med skatt. Jeg vil operere innenfor lovlige rammer! 

• Uttak på utbytte er da ca. 39% skatt
  • Uttak i lønn på meg selv er ca. 47% skatt
  • Uttak på min kone vil være mindre skatt (30-35%), men da kun opp til 695.000,- ca. Og siden hun vil ligge på rundt 650.000,- i lønn fra sin vernepleier jobb, kan hun ta ut ca. 45.000,- som lønn fra selskapet med lavere skattetrekk enn utbytte, og lønn på meg selv.

Det er jo grunner til at man oppretter "Holding" selskaper. Men dette har jeg for lite kunnskaper om. 
VIl det lønne seg å opprette et AS selskap til, hvor man kan flytte over penger der skattefritt? Kan man da investere dette i aksjer og fond ut ifra hele beløpet? 

Forslag og tips blir motatt med stor takk :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at noen oppretter egne holdingselskaper er for å skille pengene ut fra selskaper med høy risiko, slik at hvis risikabeltSelskapAS går konkurs, så tar det ikke med seg tidligere års overskudd. Med mindre du er redd for at ditt nåværende selskap kan gå konkurs og skylde penger til noen, så trenger du ikke opprette flere selskaper.

Dersom du ønsker å investere i aksjer og din partner vil ha det ut i kontanter, så kan dere riktignok opprette hvert deres holdingsselskap som eier hver sin andel av aksjene og som dere da kan styre hver for dere - men det høres veldig mye ut for noe så enkelt som det du beskriver.

Hvis du skal investere i indeksfond så er det enklest og mest lønnsomt om du gjør det direkte fra ditt AS. Alle AS har mulighet til å investere i aksjer hjemmehørende i EØS og benytte seg av fritaksmetoden. Da slipper du skatt på gevinst (men får heller ikke fradrag for tap). Indeksfond i norske banker regnes som hjemmehørende i Norge, selv om de er globale indeksfond eller tilsvarende. Dette er en helt lovlig måte å investere i fond på, som gir lavest mulig skatt totalt sett.

Et lite regnestykke for å illustrere fritaksmetoden:
Hvis du har 100K du investerer, og vi antar at skatt på aksjer er 40% for å gjøre matten enkel:
- Selskapet betaler ut 100K, du får 60K etter skatt. Så får du 20% fortjeneste, så du sitter med 72K før skatt. Etter skatt sitter du med 67,2K
- Selskapet betaler ikke ut 100K, men investerer det selv. Samme investering og fortjeneste: 20%. Selskapet sitter da med 120K - ingen skatt av dette. Men for at du skal kunne bruke pengene på ferie så må de betales ut, da betaler du 40 % av 120K og sitter igjen med 72K.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...