Gå til innhold

Oppsett for deling av Altibox fiber. Hus+Kjellerleilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg flyttet for noen mnd siden inn i ny oppusset kjellerleilighet, hvor jeg deler nett med husverten som bor over.
Men er litt usikker på hvordan jeg skal skille mine datamaskiner osv, vekk fra hans.
Selve nettet kommer inn via garasjen hans, og inn i en switch på veggen inne på teknisk rom, om den er managed eller ikke, vet jeg ikke. 
2 porter går inn i leiligheten min, 1 til stue og 1 til kontor for me, og resten opp til hans del av huset.

Er det en måte for meg og gjøre disse 2 portene "mine" i et separat nettverk.
Regner med jeg kunne satt en smart switch rett bak hans switch? Hvor mine 2 porter hadde vært koblet til?
Hvordan kan jeg i såfall få tv gjennom, for det fungerer nå.

nettverk.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å dele opp i separate nettverk kreves en router som har støtte for flere nett. Har router flere porter kan det deles direkte fra router. Hvis ikke kreves en switch med VLAN støtte. VLAN 0 Virtual Local Area Network, som merker pakker med ulik id, og dermed kan noen av portene på switch avsettes til hvert av nettene.

De fleste routere har støtte for flere nettverk. Oppsettet kan være enklere om en velger router, switch og eventuelt trådløst nett fra samme leverandør, men det er ikke påkrevet. Det er også mulig å sette opp med utstyr fra ulike leverandører, så lenge utstyret har nødvendig funksjonalitet. 

Skrevet

Et "problem" med å sette opp et eget nettbark bak et annet nettverk er at du får dobbel NAT'ing.....

Hva er NAT?
  • Sikkerhet: 
    NAT fungerer som en brannmur ved at det skjuler de interne IP-adressene til enhetene i et privat nettverk bak én felles, offentlig IP-adresse, noe som vanskeliggjør direkte tilgang utenfra. 

• Funksjonalitet: 
    En ruter eller et nettverkskort utfører NAT. Når en enhet på det lokale nettverket sender data til internett, endrer NAT-enheten de lokale IP-adressene i datapakken til den offentlige IP-adressen. Ruteren holder styr på hvilken enhet som sendte hvilken pakke i en «NAT-tabell» for å kunne sende svarene tilbake til riktig enhet. 

• Konservering av IP-adresser: 
    Det opprinnelige formålet med NAT var å løse mangelen på IPv4-adresser ved å la mange enheter dele én offentlig IP-adresse. 

Dobbel NAT 

• Dette oppstår når du kobler nettverket ditt til en annen ruter eller enhet som allerede bruker NAT (for eksempel en ruter fra internettleverandøren).
  • Dette kan skape problemer med spill, VPN-tilkoblinger, port forwarding og andre nettverksfunksjoner fordi nettverket ditt da er delt inn i to private nettverk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...