Gå til innhold

Kjøpshjelp - selvbygg, gaming/simulering (xPlane 12), mATX (Lian Li A3) kabinett

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Takk for et godt forum. Jeg har nå vært totalt Mac-mann siden 2007. P.t. har jeg kun en laptop, M2 max, som fungerer så der i xPlane (30-35 fps). Jeg kunne tenkt meg å bygge en PC som egentlig kun vil bli brukt til gaming, og da spesielt xPlane. Meg bekjent er det en simulator som krever mye av en single core og ikke er så godt på multicore prosessering. Og kanskje mye GPU VRAM? Men her inne er det nok mange fler som kan si mer om dette. Kom veldig gjerne med noen tips, sist jeg bygget PC husker jeg at jeg holdt på med SATA-tilkoblinger og FSB-klokking..

Ønsker

• Jeg har ikke mange "absolutter", men ønsker et lite og nett kabinett, gjerne Lian Li A3 sitt.
  • WiFi 6E ville vært fint, da det kan hende jeg må plassere PCen et sted uten ethernet 😕
  • Minst mulig viftestøy
  • Pris: 20-25k. 

Mine tanker

Kabinett: Lian Li A3 mATX
Kabinettvifter: 4X Be Quiet! Silent Wings 4 140 mm PWM  // To stk. på radioatoren (exhaust), to stk. i bunn/side. 
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D eller 9800X3D
Kjøler: Lian Li HydroShift LCD 360N (sort)
GPU: XFX MERC 310 AMD 7900 XTX eller en variant med RTX 5070 Ti
HK: MSI Mag B650M Mortar WiFi
Minne: G.Skill Ripjaws M5 NEO 6000 MHz DDR5 32GB RGB 
Lagring: Kingston KC3000 NVMe SSD 2TB
Strøm: Corsair RM850e 850 W atx3.0

Spørsmål

1. Andre komponenter?
  2. Bør jeg holde meg til samme leverandører når jeg velger GPU, HK etc?
  3. Hvilke leverandører (GPU, HK) er "gode"? Er alle OK? Merc grafikkort?
  4. Jeg ser det f.eks. på Komplett selges "bundles", er dette alltid en billigere måte å få tak i komponenter fra? Heller shoppe individuelle komponenter?
  5. CAS 30 vs 28? Ser jeg sparer litt på CL30.. Bør jeg gå for 6000 MHz?

På forhånd takk for hjelp :) 

Endret av Anterialis
  • Anterialis endret tittelen til Kjøpshjelp - selvbygg, gaming/simulering (xPlane 12), mATX (Lian Li A3) kabinett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...