Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Wergelands "Los" er ikke ved nøyere ettersyn så god som  jeg trodde. Beklager, men  jeg var i en Wergelandsrus den gangen, og tok altfor hardt i. Men avsnittet om Hardanger har avsatt spor: I ett eller annet Festskrift(mener jeg å huske) skrev Hamsun noen linjer om at han som helt ung dro til Hardanger" pga Wergeland" sier han , og mon ikke den unge litterat  Hamsun også prøvde seg som en aldri så liten samfunnsreformator der, med innlegg i aviser etc der..

Jeg nevnte et sted at Ben Franklin sendte opp drager for å utforske lynet. Men jeg misset hovedpoenget. Franklin sendte opp dragen med -ikke bare en snor - men en strømførende ledning, slik at han kunne se at det sprutet gnister ut av ledningen når lynet slo ned i dragen. Dermed hadde han bevist at lynet skyldtes elektrisitet og var en gigantisk gnist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Rydder videre: I de seneste måneder hr jeg vært gjennom en tung depresjon. Det nestren forferdeligste med depresjon er at du tror at din forkjærte forståelse av virkeligheten du har da, kommer til å vedvare - lenge.Det er intet håp. Fremtiden er så mørk. For de som behandler psykiatriske pasienter er det umåtelig viktig å kartlegg personlighet, med henlikk på hva vedkommende vet og kan, og som kan gi et lys og et håp om en sunnere fremtid. Mye mer vekt på fremtid enn fortid.Til behandlerne: Konsentrer om fremtiden! Det er der helbredelsen ligger. Finn noe pasienten liker og mestrerhjelp dem å komme i gang. Om det gjelder å rydde , vaske leileigheten, sette in opvaskmaskina sammen med pasienten, vil hen etterhvert lære seg å fungere selvstendig.. Gjør tingen sammen, vise hvor lett fdet er, som mange pasienter anser som nie tungt det fjerner det ubevisste tabuet pasienten har for ikke å få til det nyttige.

Disse folkene  -som er psykiatriske pasienter - må i mange tilfeller simpelthen lære seg å leve i en hverdag i samfunnet. Mange psykiatriske pasienter kan ikke å leve., det kan være vanskelig nok, for enhver. Men hod psykiatriske pasienter er det ofte mer grunnleggende, og de flykter inni narkotika.

De psykiatriske pasientene må få mot og evne til å lleve livet uten flukt. De må lære å leve. Behandlerne kan bidra vesentlig til det. La meg bare tilføye , at jeg frisknet veldig til da jeg begynte å lese noe jeg mestret - Wergeland. Så fikk livet og fremtiden mening. Til behandlerne: Finn noe pasienten liker og mestrer, dretter utvid mestrinsområdet.

Endret av scripture

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...