vampyrica Skrevet torsdag kl 12:06 Skrevet torsdag kl 12:06 Heisann Skal kjøpe min første MacBook, så lurte jeg på hva folk tenker om 13” vs 15”? Bruksområdet blir lettere av lettere bruk, bruker faktisk telefon mer enn det meste selv om jeg har en knall spill laptop men den går nok til min datter i og med det er lite spill i moderne tid som er eksklusivt kontra før og klarer meg fint med Ps5 pro den veien enn så lenge. Madamen vil nok bruke den av og til til jobb, men blir brukt hjemme. Skal til Brasil, men generelt en laptop som er greit å ha på fanget i senga, hatt iPad Pro jeg var fornøyd med, fikk lastet ned pirat enkelt så vil ha noe lettere og er i økosystemet generelt. Mitt bruk er YouTube, gjerne gå bort fra telefon mer og ha noe større og keyboard, føler tiden å gå bort fra Windows er greit på dette tidspunktet. Hennes bruk blir mer skriving og printing (lærer). Er bare usikker på om 13” er lite, men vet at de fleste har den størrelsen så om noen har konstruktive meninger setter jeg pris på det. MacBook Pro er ingen nødvendighet nå selv om pro motion er hendig selvfølgelig når en er vandt til 120 og oppover. Så noen tips? Har gjort en del remorse kjøp (som gaming laptop fremfor en MacBook Pro som eksempel men den vil bli godt brukt når jeg får en Mac om ikke annet).
The Avatar Skrevet torsdag kl 12:21 Skrevet torsdag kl 12:21 Dette er nok ikkje eit veldig godt svar, men her må du enkelt og greit vurdere kor høgt du prioriterer arbeidskomforten du får med stor skjerm, opp mot kor stor PC du vil drasse rundt på. Forskjellen i vekt er ikkje enorm, ser ut til å være 1,51 kg mot 1,24 kg, med disse 250 gramma merkes godt om du er mykje på farta. Til heimebruk så ville eg gått for den største modellen, om du berre har denne eine reisa du tenker å ta med deg laptoppen på, så ville eg ikkje lagt mykje vekt på reisevennlegheita. Så er det det sjølvsagt ein forskjell om du reiser til Brasil med laptoppen i PC-veska og berre har den på hotellrommet, eller om du skal ha med deg laptoppen for å bruke den på alt frå små café bord til langt ute i jungelen. 1
vampyrica Skrevet torsdag kl 12:39 Forfatter Skrevet torsdag kl 12:39 7 minutes ago, The Avatar said: Dette er nok ikkje eit veldig godt svar, men her må du enkelt og greit vurdere kor høgt du prioriterer arbeidskomforten du får med stor skjerm, opp mot kor stor PC du vil drasse rundt på. Forskjellen i vekt er ikkje enorm, ser ut til å være 1,51 kg mot 1,24 kg, med disse 250 gramma merkes godt om du er mykje på farta. Til heimebruk så ville eg gått for den største modellen, om du berre har denne eine reisa du tenker å ta med deg laptoppen på, så ville eg ikkje lagt mykje vekt på reisevennlegheita. Så er det det sjølvsagt ein forskjell om du reiser til Brasil med laptoppen i PC-veska og berre har den på hotellrommet, eller om du skal ha med deg laptoppen for å bruke den på alt frå små café bord til langt ute i jungelen. Cafe bord i jungelen 😂 Ja skal reise og ha med både laptop og mac som går i laptop ryggsekk (plass til begge). Den blir brukt hjemme og ikke drassende rundt, realiteten er at folk blir skutt for telefoner i Brasil så en skal ikke vifte for mye med ting der, litt annerledes enn kjære Norge. Har forlovede og ei datter på 15 der så blir brukt i hjemmet, så mitt bruk blir mest på fanget. Så da er anbefaling 15” som jeg forstår og vært litt usikker på om det blir for stort kontra 13, men vil ikke angre på størrelsen heller. Så 15” er helt greit i fanget uten at det blir for stort? Prisene der er dobbelt av her så må hoppe i det og bestille en. Har tenkt på dette i mange år, men tiden er nok mer der nå enn før og lært litt av feiling at jeg sikkert skulle kjøpt for mange år siden.
The Avatar Skrevet torsdag kl 12:51 Skrevet torsdag kl 12:51 vampyrica skrev (6 minutter siden): Så da er anbefaling 15” som jeg forstår og vært litt usikker på om det blir for stort kontra 13, men vil ikke angre på størrelsen heller. Så 15” er helt greit i fanget uten at det blir for stort? Etter mitt syn så blir ikkje 15" for stort til heimebruk. Vektforskjellen er minimal når du har laptoppen i fanget, og disse ekstra tommane med skjerm utgjer veldig mykje når du skal bruke PCen til å jobbe på. Skal du drive med skrivearbeid på ein 13" så vil brukargrensesnittet stjele mykje av skjermplassen. Då må du enten zoome inn slik at du berre ser halve arket du skriver på, eller så må du zoome ut for å sjå heile arken men utan å klare lese kva du har skrevet utan å ha lupe. Dersom det er aktuelt å bruke laptoppen til litt heimekontorjobbing så vil eg eigentleg anbefale å også kjøpe dokkingstasjon og (stor) ekstern skjerm. 1
vampyrica Skrevet torsdag kl 13:04 Forfatter Skrevet torsdag kl 13:04 1 minute ago, The Avatar said: Etter mitt syn så blir ikkje 15" for stort til heimebruk. Vektforskjellen er minimal når du har laptoppen i fanget, og disse ekstra tommane med skjerm utgjer veldig mykje når du skal bruke PCen til å jobbe på. Skal du drive med skrivearbeid på ein 13" så vil brukargrensesnittet stjele mykje av skjermplassen. Då må du enten zoome inn slik at du berre ser halve arket du skriver på, eller så må du zoome ut for å sjå heile arken men utan å klare lese kva du har skrevet utan å ha lupe. Dersom det er aktuelt å bruke laptoppen til litt heimekontorjobbing så vil eg eigentleg anbefale å også kjøpe dokkingstasjon og (stor) ekstern skjerm. Tusen hjertelig takk for svar, setter stor pris på det ☺️🤘🏻 Da går jeg for 15”, var usikker på om det ville bli for stort i fanget og mer skjerm er nok bedre som du påpeker. Så mtp dockingstasjon så er det noe jeg har tenkt på senere (når vi finner en ny leilighet med et lite kontor, litt “cramped” en periode der vi bor nå så vil bli brukt i senga en del til å begynne med når hun er på jobb for mitt bruk da vår datter får litt mer plass til å drive med sitt). Takk for at du tok deg tid og fikk meg til å bestemme meg, har lest opp og ned om dette som jeg gjør med alt mulig, men svarene går i begge retninger og var nesten på vei å gå for 13. ☺️ Takk for hjelp og innspill, Avatar, setter igjen stor pris på hjelpen. 🤘🏻
The Avatar Skrevet torsdag kl 14:42 Skrevet torsdag kl 14:42 Ingen årsak. Og skulle du synes skjermen er litt stor så vit at det går fort over. Det er som med ny TV, du tenker alltid at TVen er kjempestor når den er ny, og alt veka etterpå så angrer du på at du ikkje kjøpte enda større TV. 😃 1
vampyrica Skrevet torsdag kl 15:05 Forfatter Skrevet torsdag kl 15:05 Just now, The Avatar said: Ingen årsak. Og skulle du synes skjermen er litt stor så vit at det går fort over. Det er som med ny TV, du tenker alltid at TVen er kjempestor når den er ny, og alt veka etterpå så angrer du på at du ikkje kjøpte enda større TV. 😃 Haha Ja tv er nok mitt område, testet tv’r til gaming til i fjor så må si det har blitt mye penger der oppover årene ☺️ 65” er ideal på tv for meg til spill men kommer an på avstand men 65 kan være nærme som langt unna. 77 må man lengre unna og 55 så mangler man mulighet for avstand. Så jeg har litt problemer å gå bort ifra den størrelsen. Er nok greit med 15”, laptop jeg har er vel 16 dog aldri hatt på fanget, vet at den er for tung, sikkert i 3 kilo klassen omtrent, men er ment for gaming så. Den er relativt nærme (underkant en meter) og må lene meg litt inn for å lese. ☺️ Nå sitter jeg 2-2,5 meter unna 65” så burde gå greit, viktigste er at jeg kan ha den på fanget samt lese tydelig, men er vant til telefon med den avstanden så sikkert noe tilvenning ☺️ Tror det blir toppers, verre hvis det ville blitt for smått men en 11” iPad Pro var en grei størrelse men der angret jeg når jeg kjøpte at jeg ikke gikk for 13 vel å merke, tross alt beste skjerm på forbruker markedet, skulle gjerne sett Apple lage tv, men den prisen hadde vært hinsides, hadde blitt som Panasonic, utrolig mye for noe en kan få tilnærmet til halve prisen. ☺️ Men ja må kanskje vende meg til det mtp 11” iPad var lett å lese. ☺️ Reiser i oktober så verste fall har jeg 2 måneder å se om jeg er fornøyd 👌🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå