oma63 Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Er det noen som vet hvordan mulighetene er for jobb som signalmontør i jernbanen er, med ingeniør-utdanning? Signalmontører utdannes gjennom to yrkesfag elektro, og så med to+halvt år i læretid. Har ingeniørutdanning, trenger jeg annen opplæring utover kurs og opplæring for de som skal begynne å jobbe i jernbanen? Hvis det er tilfellet; får jeg kortere læretid med ingeniør-utdanning. På forhånd: Vet at man får høyere lønn etc. som ingeniør, men ønsker å jobbe som signalmontør fordi det virker spennende og interessant. Takk for svar!
Styrmann Smisk Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) oma63 skrev (36 minutter siden): Har ingeniørutdanning, trenger jeg annen opplæring utover kurs og opplæring for de som skal begynne å jobbe i jernbanen? Uten papirer får du neppe lov å jobbe selvstendig som tekniker. oma63 skrev (36 minutter siden): Hvis det er tilfellet; får jeg kortere læretid med ingeniør-utdanning. Mulig. Men er generelt minst 5 år relevant arbeid innenfor et fag som kreves før man kan meldes opp til fagprøve 😃 Ring ditt lokale opplæringskontor i morgen så svarer de deg. Endret 22. juni av Styrmann Smisk
oma63 Skrevet 22. juni Forfatter Skrevet 22. juni Styrmann Smisk skrev (20 minutter siden): Uten papirer får du neppe lov å jobbe selvstendig som tekniker. Mulig. Men er generelt minst 5 år relevant arbeid innenfor et fag som kreves før man kan meldes opp til fagprøve 😃 Ring ditt lokale opplæringskontor i morgen så svarer de deg. Takk for tipset, skal ringe opplæringskontoret å høre. Vet at det også finnes en del kurs (jernbaneskolen) som jeg må ta, vet du om disse papirene gir noe kvalifikasjoner, eller er de bare etterutdanninger (for folk med fagbrev) for signalmontører, instalatører etc. ansatte i jernbanen?
Styrmann Smisk Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Aner ikke. Men et google-søk ledet meg til denne nettsiden: https://banefag.no/
arne22 Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) Noe mer info her. https://www.banenor.no/kurs-og-kompetanse/vare-kurs/signalfag/ Hvis man er ingeniør så er jo heller ikke teorien til VG1 og VG2 i utgangspunktet ikke så veldig vanskelig å lese på egen hånd. Før i tiden så var dette forholdsvis enkelt, men det har nå blitt mer krevende, ved at det kreves en teoretisk praktisk prøve, både for VG1 og VG2. Ettersom læreplanene har blitt litt mer "frie og tolkbare" så har vel undervisningopplegget og prøveopplegget begynt å variere litt i fra skole til skole. Man må kunne en del av det praktiske faglige som en elektriker skal kunne pluss også regelverk (FEL/NEK400 mm) (vet ikke hvordan dette har fokus i ingeniørutdanningen nå for tiden.) Slik som det har blitt nå innenfor elektrofagene, med litt "fritt og tolkbart opplegg" rundt utdanning og eksamen, så er det nok nødvendig å snakke litt detaljert med den skolen man eventuelt ønsker å gjennomføre VG1+VG2 elektro, om hvordan de gjennomfører det faglige opplegget ved akkurat denne skolen. Gjennomførte fagbrev etter ingeniørutdanning en gang i tiden. Forsto ikke at det var helt nødvendig å ha fagbrev "i bunnen", før jeg var ferdig med ingeniørutdanningen. Da innså jeg feilen. Tok så VG1+VG2+VG3 i løpet av noen kvelder. Det var lett den gangen, men jeg sleit jo litt før jeg fikk godkjent nødvendig praksis for fagprøve og fagbrev. Det kan sikkert være nyttig å ta kontakt med potensiell arbeidsgiver eller jernbaneverket og høre med dem. Det kan jo være at de har noen "tilpassede løsninger". Når man ser på hvordan de har lagt opp utdanningen for signalmontører, sånn i utgangpunktet, så slår det vel kanskje en den tanke at "å ja, det er derfor de har så mange problemer..". (Kravet ser jo ut til å være at man i utgangspunktet skal ha en utdanning som bygningselektriker.) Endret 28. juni av arne22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå