Gå til innhold

Hvor dyr eller billig må en bil være før det ikke er noe poeng å klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den ble kjøpt litt på impuls da en Toyota hos samme forhandler ble solgt foran nesa mi. Trengte bil pga pendling og denne så bra ut så sjekket ikke så mye. Bunnpanne og sil er renset iflg kvitteringen så tenker de gjorde god jobb med  å bytte registerreim.

Sitter fortsatt litt med følelsen av å ha blitt lurt, men siden dere mener det ikke er noe poeng å ta det videre så kan jeg høre på det. 

Det er litt rart den gikk igjennom EU-kontroll? eller er ikke dette punkter på den? Tenkte på riller i bremseskive bak, lykter og rust. AC skulle vel også fungere? den ble godkjent i september i fjor.

Bilen har nå kostet 57000 så får håpe den varer en stund. Og dyrere kan den bli iflg NAF test. 

Lurer på om jeg skal gjøre minst mulig på den fremover

Hvor mye vil det koste ca å fikse foringene? er det enkelt å bytte selv eller må jeg ha presse?

Jeg tenkte å sandblåse rusten og spraye grunning og lakk over. 

21.6 Varmeapparat / klimaanlegg (AC). Svak eller ingen kjølevirkning 21.17 * AC(kald luft) virker ikke.

37.2 Lykter/lys. Feil lysjustering: Høyre nærlys 37.6 Lys virker ikke Høyre parklys

68.3 Opphengs- / bærearmer bakaksel. Slitt foring / løsnet i vulkanisering: Fremre venstre nedre, Fremre høyre nedre

67.15 * Rustangrep spesielt travers bak og noe understell. Ikke gjennomrust

Her er NAF testen 

Testresultater Ref.Id Repareres Resultat Beskrivelse 21.6 Varmeapparat / klimaanlegg (AC). Svak eller ingen kjølevirkning

21.17 * AC(kald luft) virker ikke.

37.2 Lykter/lys. Feil lysjustering: Høyre nærlys

37.6 Lys virker ikke Høyre parklys

68.3 Opphengs- / bærearmer bakaksel. Slitt foring / løsnet i vulkanisering: Fremre venstre nedre, Fremre høyre nedre Ref.Id Opplysning Resultat Beskrivelse 3.11 Service/Dokumentasjon. * Bil er kjørt ca 43 000 km mellom service 4 og 5 i følge servicehefte.

14.8 Glassruter. Noe steinsprut på frontrute

36.5 Full systemskann. Det finnes feilkoder, se rapport

47.6 Registerreim. Det foreligger dokumentasjon i servicehefte på at registerreim er byttet iht oppgitt intervall

51.5 Døråpning. Sår eller skade: Venstre fordør

52.5 Dørtrekk. Skittent/misfarget dørtrekk Venstre fordør 5

5.9 Førersete. * Misfarget/skittent førersete.

66.22 Lakk / karosseri utvendig. Diverse lakkrust

66.35 * Div lakkrust Bakluke ,bakskjermer. Noe dårlig tilpasning ved venstre hovedlampe, forskjerm ,panser. Noe stor åpning og trang åpning hovedlampe.

67.12 Vognbunn/understell. Stedvis rustdannelser i vognbunn/understell

67.13 Rustangrep i vognbunn / understell

67.15 * Rustangrep spesielt travers bak og noe understell. Ikke gjennomrust. 89.24 Bremseskive/klosser utvendig * Noe riper/riller bremseskive venstre bak. Bremseskiver foran noe slitasje. Bremsebelegg ok. Test av bremser og håndbrekk på bremserulle er ok.

92.11 Felg. Ripe/slitasje på felg Høyre foran

Endret av sesar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

EU kontroll har bare noen tester f.eks lys, bremser og at bilen ikke har farlig rust. Så det er mye en Eu-kontroll ikke ser på. Bremser kan være slitt, men ikke utslitt.

AC etter erfaring med min bil så sviktet den når den var ca 11 år. En kan la et verksted prøve å sjekke lekkasjer, reparere og fylle på gass. Koster fort en del. Du kan prøve å få dette fikset av selger eller prisavslag. Eller en kan klare seg uten AC.

I oppheng må en regne med det er slitte deler, og at dette må repareres når nødvendig.

Når det gjelder rust må en vurdere om det er nødvendig å gjøre noe, eller om det holder med vask. Eventuelt kan en understellsbehandle med lanolinolje. Alternativt grunne og lakke som du nevner.

For bremser så må en også regne med delebytter av og til.

Riper og slitasje må en regne med.

Jeg vet ikke oljebytteintervallet men det er lurt å bytte olje ofte , f.eks 15000km om det er mye korte turer.

Endret av Svein M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...