david78 Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni (endret) Å oppnå en balanse mellom estetikk, funksjonalitet, hastighet og brukertilgjengelighet har blitt stadig viktigere i moderne utvikling. Etter hvert som teknologistakken utvikler seg med nye rammeverk, komplekse animasjoner og tredjeparts-plugins, er det lett å miste fokuset på det grunnleggende: ytelse og tilgjengelighet. Jeg jobber selv med slike vurderinger på digitaldriv, og det har fått meg til å reflektere rundt følgende spørsmål: 🔹 Hvordan balanserer du moderne design med raske lastetider? 🔹 På en skala fra 1–10, hvor mye vekt legger du på tilgjengelighet (WCAG/ARIA) i dine prosjekter? 🔹 Bruker du verktøy som Lighthouse, Wave eller andre for å evaluere kvaliteten på arbeidet ditt? 🔹 Får JavaScript for mye oppmerksomhet på bekostning av optimalisert HTML/CSS? 🔹 Hvordan jobber du med ytelsesbudsjettering og kodeoptimalisering i praksis? Dette er et tema som stadig dukker opp i både egne prosjekter og i interne prosesser – og det finnes sjelden ett riktig svar. Derfor er jeg nysgjerrig på hvordan andre utviklere og designere strukturerer løsningene sine og prioriterer oppgavene. Del gjerne dine erfaringer, verktøy du bruker, utfordringer du har møtt – eller konkrete innsikter du har kommet fram til underveis. Endret 5. juni av david78 I have some query left.
lania Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni (endret) Følgende to sitater fra What is Tailwind CSS, and why is it important for AI coding? | Glide Blog oppsummerer problemene utviklere har hatt: "Using Tailwind dramatically speeds up front end development by allowing developers to style elements directly in their markup using simple, descriptive utility classes. These names are easy to remember and quick to use. Instead of jumping between HTML and a separate CSS file, developers can build and tweak designs in real time." "Earlier CSS frameworks (like Bootstrap, Foundation, etc.) solved some problems but introduced others. While they gave developers ready-made UI components (buttons, navbars, grids), they also had a strong visual identity. It was often obvious a site was “a Bootstrap site” because of these default styles. Customizing away from that was hard and often required overriding a lot of CSS. Tailwind is the opposite in a lot of ways." Ofte handler det også om å finne et godt design system, som automatisk håndterer dette med ARIA. F.eks ser en etter ting som "Effortless Accessibility: Every component follows WAI-ARIA guidelines, ensuring your app is inclusive for everyone.", fra sider som https://blog.bitsrc.io/top-10-react-design-systems-in-2024-0f6674f14892; Aria er ikke noe en ønsker å tenke på, det er noe en ønsker skal bli håndtert automatisk av design komponentene en velger. Endret 5. juni av lania
NoBo Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni david78 skrev (5 timer siden): Jeg jobber selv med slike vurderinger på digitaldriv, og det har fått meg til å reflektere rundt følgende spørsmål: 🔹 Hvordan balanserer du moderne design med raske lastetider? Ironien her er at det tar minst 5 sekunder å laste siden digitaldriv så #fail i min bok. iPhone 16 Pro Max, Safari browser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå