Petter Stabell Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 8 hours ago, Iki said: Tror du må lese deg litt opp rundt radagon. Eller så er det du som må lese deg opp på mytologien til Marika/Radagon Også må du slutte å like dine egne innlegg... 😂 Endret 18. mai av Petter Stabell
Gringorilla Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai herzeleid skrev (På 17.5.2025 den 21.17): Det er her jeg tror spillpressen kunne bidratt positivt. Jeg synes hele "woke"/"antiwoke" diskusjonen blir litt dum, og liker ikke bruken av "woke" nettopp fordi det blir en begrepsdebatt der en velger bekvemme definisjoner, heller enn at en diskuterer den faktiske problemstillingen. Jeg tror nesten alle vil være enige i at å presse inn politiske budskap eller fylle "kvoter" kan ha en negativ effekt på spillopplevelsen når det ikke passer inn eller gjøres på en god måte. Tenk om vi heller kunne begynne der. Dette må være noe av det mest edruelige jeg har sett på internett angående debatten. Og det påpeker også et stort problem med "slagord" i politikken som bare sørger for at man graver seg ned i hver sin skyttergrav. Man ser denne forenklingen i mange sammenhenger. Amerikanerne er livredde for sosialisme, til tross for at de færreste engang vet hva det er, og det har gått til den graden at man bare kan kalle noe for sosialisme, så blir det automatisk mislikt der borte. Det samme har skjedd med DEI, som mange der borte mener er Satans verk, uten engang å vite hva forkortelsen står for. For å kunne ha en fornuftig debatt må man unngå å bruke samlende begreper som mister mer og mer betydning jo flere fenomener man klumper inn under begrepet. Til slutt vet man ikke engang hva man er uenige om engang. Og dette går selvfølgelig begge veier. Det må kunne gå an å være "woke", men samtidig forsøke å forstå akkurat hva det er motstanderne EGENTLIG har problemer med. De aller fleste motstanderne virker ikke å ha det minste imot inkludering av mangfoldet, tro det eller ei. Nå føler jeg virkelig ikke det er "woke" som er problemet med norske spill og spillpresse akkurat. Joda, det ble (ufortjent) stor furore av Dustborn, men utover det føler jeg virkelig ikke norske spill prøver å være så politisk korrekte akkurat. Og spillpressen må jo faktisk ta del i og dekke de debattene som føres i offentligheten om spill, og "woke" er faktisk en enorm del av debatten for tiden, til de fleste vanlige gameres store frustrasjon. Men samtlige av oss kunne uansett ha godt av å diskutere enkeltfenomener i stedet for å forenkle debatten til å kjempe FOR eller IMOT simple slagord. I stedet for å si at man er imot "woke" i spill, fortell heller at du er imot at elskede karakterer retrofittes til et annet kjønn. I stedet for å rope høylytt at folk er rasister, forklar heller hvorfor det er viktig med representasjon og diskuter hvor omfattende slik representasjon bør være eller ikke være. I stedet for å si at folk er trangsynte, ta deg heller tiden til å forklare forskjellen mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet. Osv, ad nauseum. herzeleid skrev (20 timer siden): Funcom og Innerloop gjorde det i en periode ganske ok, og jeg lurer på hvilke valg som kunne gjort dem til et norsk DICE. Nå har Funcom da 10 ganger så mange ansatte som Dice, og Innerloop har vært nedlagt i over 20 år uten engang å ha vært nært en suksess. Men til poenget ditt, så tror jeg rett og slett det handler om manglende investorer. For å kunne lage et skikkelig stort spill, så må utviklerne få jobbe uavbrutt over tid, uten å bli tvunget til å skaffe inntekter. I tillegg må de ha en leder som har en visjon som de øvrige går med på å følge. Spill i større skala tar gjerne årevis, og de ansatte er avhengig av å kunne leve underveis, og da må de ha trygg inntekt, samt en ledende tråd. Begge disse to virker å være mangelvare hos norske utviklere. For talentet er det ingenting å si på.
janneSOFIE Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai "Identitetskrisen favner også om selve spillerne, hvis et mindretall virkelig vet å trekke hele bransjen ned i gjørma. Som høylytt klager over importerte og ofte konstruerte problemstillinger knyttet til «woke» og «DEI». Den britiske spillforskeren Alfie Bown skrev i The Guardian at «video games are political, whether they like it or not»." Denne kommentaren her viser bare hvor uegnet du er som redaktør. Jeg har lest Gamer.no i over 20 år, men jeg besøker dere mindre og mindre. Gi meg informasjon om spill, ikke om andre spillere, politikk eller noe som kan kanskje knyttes til spill. At en voksen mann mangler såpass analytiske evner til å forstå HVORFOR Norge ikke kan levere bra spill, bekrefter igjen bare at du ikke er på samme planet som "resten" av gamerne der ute. Når studioet bak Dustborn, en total flopp, får flere titalls millioner fra staten til å lage spill, så sier det seg selv at det ikke er en nødvendighet å lage noe som er bra/populært. Jeg er en person som driter i politikk og liker ikke ordet "woke", men dere er "woke". Det vanlige hadde vært å ønske deg lykke til med ny jobb, men her er det Gamer.no som trenger lykke til. Jeg takker for meg etter over 20 år.
janneSOFIE Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai herzeleid skrev: Jeg lurer også litt på hvor mye som handler om tilfeldigheter. Ingen av de nordiske landene (kanskje med unntak av Sverige) flommer vel over av større utviklere, og for mange av dem vil jeg tro det var en eller et par suksesser som avgjorde om de slo gjennom eller gikk konkurs. Funcom og Innerloop gjorde det i en periode ganske ok, og jeg lurer på hvilke valg som kunne gjort dem til et norsk DICE. Norske spill er ikke i nærheten av det som for eksempel DICE leverer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå