Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tips til å overkomme relasjonell frykt?

Anbefalte innlegg

Jeg tar gjerne imot tips til måter jeg kan eksperiementere med tillit på. Hvilke relasjonelle situasjoner kan jeg våge meg inn i for å lære meg at at andre er til å stole på? Trenger konkrete tips. 

Jeg har kjent PTSD og har gått i traumebehandling. Jeg har definitivt blitt bedre på det enn hva utgangspunktet var, da jeg ikke taklet å ha hvem som helst gående bak meg og i samme rom og jeg havnet i enda flere konflikter enn jeg gjør nå.  Men jeg har fortsatt noe "paranoid beredskap" og det hemmer meg. Jeg har god sykdomsinnsikt og vet veldig godt at jeg tolker andres oppførsel i verste mening uten at det nødvendigvis er tilfelle, jeg mistenker at andre kan skade meg (forgifte meg, dope meg ned, utføre voldtekt) selv om jeg vet at det er vrangforestillinger og høyest usannsynlig at det kommer til å skje igjen.  Jeg tenker ofte at jeg blir latterliggjort og baksnakket, at folk hater meg og skal klikke på meg, og at folk  synes at jeg er kjempeidiot. Er også veldig redd for å si ifra om behov. Alt dette må jeg utfordre på en eller annen måte, men hvordan? 

For ordens skyld før noen anbefaler henvisning til psykolog, får jeg ikke noe mer terapi på DPS da jeg anses for frisk selv om de samtidig mener at jeg fortsatt kvalifiserer for PTSD -diagnosen. Tillitsvanskene oppsto med PTSD, ikke plaget i forkant av mishandlingen jeg ble utsatt for.  Kan ha mye bedre funksjon, til og med fungere normalt i perioder hvis jeg ikke trigges. Men jeg kan ikke gå rundt å være så "triggbar", det vil begrense livet mitt. Under traumenebehandlingen har det hovedsakelig vært eksponeringsterapi fremfor MCT tilnærming som har hjulpet meg. Hodet mitt klarer ikke bare å la være å tenke på ting, jeg må utfordre frykt, og da spesifikt frykt i relasjon. Jeg fikk så gode råd her inne tidligere for å få bedre jobb/fritidbalanse, så jeg spør her igjen i jakt på gode råd.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ea2e4...a01

Hva med gruppeterapi? Jeg har problemer med tillit i relasjoner, og jeg fikk tilbud om gruppeterapi. Prøvde en stund men syns ikke det gikk bra. Fikk dårlige vibber av de som var der, ikke sjans at jeg kom til å stole på de. Skal prøve med en ny gruppe om noen måneder. 

Jeg er der at jeg ikke stoler på noen i det hele tatt. Umulig med en nær relasjon da, andre relasjoner er overfladiske. Psykologen mener gruppeterapi kan være hjelpsomt. Spør psykologen din om det. 

Anonymous poster hash: ea2e4...a01

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...