seppola92 Skrevet 20. april Skrevet 20. april Hei! PC Setup: Intel i5 14600KF - MSI Z790 Tomahawk Wifi - Corsair 32GB 6000Mhz 30CL - 360MM Aio - AMD RX 7900 XT - 850W psu Har akkurat holdt på å prøvd litt mer overclock og prøvd litt div men sliter litt med performance ? Når eg å en kompis spiller PUBG så ligger han på godt over 100+ FPS mer en meg i 1440P med ca samme setup noe eg ikke forstår. Vi har samme specs bare at han har ryzen 9800X3D. Noen tanker om ka som eventuelt kan være problemet ? Vet at i 1440P har CPU minimalt å si, og har kjørt flere Superposition benchmarks og 3dmark Timespy der ting ser greit ut. Det eg har gjort er å følge denne guiden men gikk fra 5.6Ghz til 5.8Ghz all P-cores og 1.3V. Har også gjort at strøminstillinger er på "Høy ytelse". Har dere noe tanker om ka problemet kan være, kordan eg kan finne det ut (Div benchmarks), er det noe annet eg burde bytte på i BIOS og evt ka ? Setter pris på all hjelp da eg ikke har så lyst til å selge den for å kjøpe en AMD CPU pga såpass stor forskjell. Takk på forhånd og ha en fin påske
sedsberg Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Hva slags AIO har du? Har du en som bruker originalt feste for CPU så kan det hende du må bytte. Den originale er veldig dårlig og de fleste får rundt 8-10C lavere temp eller mer. Spoiler https://www.aliexpress.com/item/1005008164495937.html Finnes i diverse norske butikker også. Endret 20. april av sedsberg
seppola92 Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april sedsberg skrev (8 minutter siden): Hva slags AIO har du? Har du en som bruker originalt feste for CPU så kan det hende du må bytte. Den originale er veldig dårlig og de fleste får rundt 8-10C lavere temp eller mer. Vis skjult innhold https://www.aliexpress.com/item/1005008164495937.html Finnes i diverse norske butikker også. Temps er overaskende bra, går aldri over 65-70C under gaming. Har en ID-Cooling FX360 Pro som fungere utmerket og bra kjølepasta. Men dette skal ikke ha noe med ytelsen å gjøre med mindre den throttler noe som ikke skjer før den når eventuelt 95-100C.
sedsberg Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) Du kan evt. prøve f.eks. HWInfo64 for å se om den throttler av andre grunner. Spoiler Endret 21. april av sedsberg
seppola92 Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april sedsberg skrev (12 timer siden): Du kan evt. prøve f.eks. HWInfo64 for å se om den throttler av andre grunner. Vis skjult innhold Er ingen temp throttler, men hvis det er andre throttler må du jo si i fra ka eg skal se etter, er jo en grunn til at eg spør om hjelp her.
TheKims Skrevet 21. april Skrevet 21. april PUBG er et veldig CPU krevende spill, og kompisen din har den raskeste gaming CPUen på markedet. Du kan overklokke så mye du bare vil, men du kommer aldri til å kunne få samme fps som h*n. Har du noe overlay oppe når du spiller så vil du se ganske ofte at skjermkortet går under 70% bruk, som da tyder på at du er CPU bound.
seppola92 Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april TheKims skrev (3 timer siden): PUBG er et veldig CPU krevende spill, og kompisen din har den raskeste gaming CPUen på markedet. Du kan overklokke så mye du bare vil, men du kommer aldri til å kunne få samme fps som h*n. Har du noe overlay oppe når du spiller så vil du se ganske ofte at skjermkortet går under 70% bruk, som da tyder på at du er CPU bound. Okey. Trudde PUBG var mer GPU siden 1440P generelt er mer på skjermkort, men ja du har nok rett der Får evt selge den å heller bygge en ny med 9800X3D. Ja lagt merke til at GPU kan gå under 70%, eneste eg bruker når vi spiller er discord og MSI Afterburner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå