Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blokkerer Windows sikkerhet nettsteder når VPN er på?


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig avsluttet et dyrt antivirusprogram og aktivert Windows sikkerhet ( OS er windows 10)

Er Windows sikkerhet grunnen til at f ex OneDrive blokkeres straks PrivateInternetAccess blir slått på? Andre nettsteder blir også blokkert, både i Edge og Chrome. Jeg har forsøkt å deaktivere Windows sikkerhet brannmur og antivirus, men problemet vedvarer.

Forslag til hva årsaken er, og til løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det virker før du aktiverer VPN, har det trolig ikke noe med internettleverandøren å gjøre. Da høres det mer ut som noe PIA gjør. Det er også en del tjenester/websider som blokkerer forespørsler fra VPN-tjenester.

Lenke til kommentar

Takk for svar Null.

Jeg har brukt PIA i mer enn 10 år

På hytta har jeg også innlagt bredbånd og internett levert av telenor. Fordi jeg skal være på hytta kun en uke, er det billigere å bruke mobilt bredbånd, noe jeg nå gjør for første gang. Og det er altså helt nytt denne uken at aktivering av PIA blokkerer OneDrive og flere nettsider.

Lenke til kommentar

Problemet er løst.

Det var den presiseringen jeg gjorde i forrige innlegg som fikk meg til å innse at det er det mobile bredbåndet som er årsaken.

Jeg ringte til telenor, som bekreftet: det mobile bredbånd er utstyrt med en søkebeskyttelse som blokkerer bruk av VPN.

Nå er den beskyttelsen fjernet, og alt fungerer som før.

Lenke til kommentar

Nettvern? Så lenge du egentlig får koblet opp mot VPN-et, så skal jo i utgangspunktet ikke Telenors DNS-filter spille noen rolle. Hvis det er slik at Telenors DNS benyttes også når du er koblet til via VPN, ville jeg begynt å stille spørsmål rundt VPN-løsningens "effektivitet" hvis hensikten her er at det skal være "private"...

Lenke til kommentar

Takk for engasjementet NULL.

I går solgte jeg nok skinnet før bjørnen var skutt. Begeistra over at støttekontakten i telenor forsto meg og ville løse problemet tok jeg seieren på forskudd. Dessverre var problemet ikke løst. 

Ny kontakt med telenor idag, dypere inn i støttesystemet: nå skal jeg logge meg inn på mobilt bredbånd-ruteren og endre APN adresse. Krysser fingene og prøver.

Alternativt har " PIA en dårlig dag" Det tror jeg ikke på. Det fungerer ypperlig med all annen nettleverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...