Gå til innhold

Minimum watt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke sånn det funker. Hvor mange poteter trenger man for at sekken er av strie?

 

Fra spøk til alvor: watt er et mål på effekt, en elektrisk parameter, som sier null og ingenting (alene, da) om hvordan et anlegg høres ut - heller ikke om hvor høyt det spiller eller kan spille. Lydkvalitet og watt blir som tomatsuppe og målebånd - henger ikke på greip.'

 

Edit: Det jeg nok mener å si er at du kan ikke måle det du ønsker her, i watt. Gyldne regel er jo at "if it sounds good, it's good".

Endret av hrichard
Lenke til kommentar

Har hørt tungrock på et anlegg der forsterkeren var på 2x4 watt, og det trøkkte bra det. Riktignok var det aktive bassmoduler, men uansett. Høyttalerne var Avantgard Trio.

 

 

Unasett, det er ikke antall watt det kommer an på, hverken på forsterkeren eller på høyttalerne. Andre parametre er viktigere. Følsomhet for eksempel.

Lenke til kommentar

Ampeer er mer viktig hvis du tenker på kraften til en forsterker, har den mye ampeer, kan den drive det meste. Watt går mer på hva den klarer å yte av effekt. Du kan tenke på det som en bil, Nm er viktiger enn Hk når du skal måle kraften på bilen, en bil med 100 HK og 500Nm er jo sterkere enn en med 150Hk og 200Nm, akkurat det samme så vil en forsterker på 100w per kanal og 75amper yte mer enn en med 150w per kanal og 30ampeer.

Lenke til kommentar
Det er ikke sånn det funker. Hvor mange poteter trenger man for at sekken er av strie?

 

Fra spøk til alvor: watt er et mål på effekt, en elektrisk parameter, som sier null og ingenting (alene, da) om hvordan et anlegg høres ut - heller ikke om hvor høyt det spiller eller kan spille. Lydkvalitet og watt blir som tomatsuppe og målebånd - henger ikke på greip.'

 

Edit: Det jeg nok mener å si er at du kan ikke måle det du ønsker her, i watt. Gyldne regel er jo at "if it sounds good, it's good".

Stemmer det. Faren min lagde en forsterker på et 10x10cm kretskort. Den skulle visst være på 2W, men den sprengte nesten øra av meg :D:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...