Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når og hvordan kan man gjøre noe med folks oppførsel/oppdragelse ?


Gjest 21a7d...0e5

Anbefalte innlegg

Gjest 21a7d...0e5

Hvor setter du strek når du evt blander deg inn i andre sin oppdragelse av barn og generelt væremåte?

Har en dårlig følelse av en naboene.

Hendelser jeg har sett:

  • Dratt hunden i halen og slengt den på gangen når den ikke hørte.  Daglig skriking til hunden og barn er ikke unormalt.
    Hunden får heller aldri tur, hele hagen er full av bæsj. Sist han ryddet var det 3 søppelposer fulle
  • Barna ser på tv fra kl 15, til 22-23 hver eneste dag.  De kan forsvinne å leke i opptil 20 minutter..Også er de tilbake foran tven. Faren sitte på eget rom å spiller pc ( jeg har han på en " venneliste" så kan se han når han er i spill osv ) 
  • De spiser ikke vanlig mat, bare pannekaker og godteri eller ris.
  • Mye kjefting direkte til barna og altfor hardhendt håndtering.. Typisk er å løfte ungene i armen så de henger i bare den, og slippe de ned på gulvet på egne rom ( skjer oftest når ungene krangler om tven )  ( og ja, vi kan se hele huset, de har "fancy" hus med vinduer fra topp til tå..og vi ser absolutt aaaalt. Det verste jeg så, var et nakkegrep på 1.5 åringen.. Og at han skrek "hold kjeft" og "kastet" ungen i sofaen... Ungen reiste seg med en gang og gikk bort til moren sin og gråt videre
  • Ungene har fått egne tver på rommene sine, disse lyser nå opp fra kl 15-22-23 hver dag også.. Stua er blitt "øde" etter dette.
  • De drar fra ungene på morgenen i opptil 20 minutter alene. Samme på kveldstid når ungene er våkne ( dette roterer annenhver uke basert på samboeren sine jobbskift ettersom faren kjører moren på jobb ) 

Han har sagt til meg at barnehagen er "helt jævlige" etter at de sendte bekymringsmelding til barnevernet. Han bestod jo med "glans" hadde hun som hadde kommet for å sjekke om alt var OK i hjemmet.

Naboen vår som også kan se alt denne familien gjør har sendt begymringsmelding også..Dette var altså "hendelsen" som gjorde at stua nå er ødemark.. Ungene er på rommene sine til enhver tid.  Vi har fult tilsyn til Stue-Inngang-Baderomsdør-Kjøkken-Hage.  Det eneste vi ikke kan se, er soverommene og en liten del av gangen. ( fancyhus med mye vinduer og åpne løsninger)

Har kjent fyren i 10 år som nabo.  Så jeg får litt info i ny og ne, men han er flink til å holde oppe en fasade, både han og samboer..Samboeren er jo instagram fanatiker sier samboeren min.. er bare bilder over hvor fantastisk de har det som familie. 

De dro på stranda i fjor, og da hadde ungene med seg sikkert 10 forskjellige outfits, som da moren tok bilder av ( sikkert flere tusen bilder altså ) Og de bildene kom da jevnt og trutt gjennom hele den sommeren..Selv om vi er rimelig sikre på at de bare dro den ene gangen, fordi alle bildene inneholdt de samme klærne de hadde med den dagen.
Bursdagen til et av barna..Var bare trist.  De hadde bestilt sikkert 20-30 cupcakes som visstnok koster 100+kr stk ( ifølge min samboer)
3-4 kaker som var virkelig svære.  Det var en nydelig sommerdag..De styla opp både stue og uteplass sånn skikkelig. 
Men de hadde ingen på besøk..Det var masse bilder og styling av ungene deres og bildene var fine de altså.. Men de skrev liksom ting som " takk til alle dere som kom i bursdagen til xx. Det var helt fantastisk" Masse hashtags om vennskap og bla bla bla.

til info så er barna 1.5 og 4 år gamle.  4 åringen klarer såvidt noen gloser og et par setninger. 1.5 åringen kan kun navn på karakterer fra et barnetv show "bibi baba bobo"  Klarer hverken å si mama eller papa feks. 

 

Så ja..Mange røde flagg kan en si.  Hvor drar dere linja?  Er som sagt små hendelser som har vært over streken og som aldri burde skjedd..Men jeg tror helt ærlig at veldig mange småbarnsforeldre glipper til tider..Og hva kan barnevernet gjøre når folk ikke selv ønsker hjelp?  Vet at fyren hadde hatt godt av et sinnemestringskurs, egentlig samboer også..hu kan fyre på pluggene hu også  Men langt i fra det mannen gjør.

 

Anonymous poster hash: 21a7d...0e5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 87b95...fcc

Jeg hadde sendt bekymringsmelding, særlig med tanke på det med å være hardhendt, for dette er voldt. Instagram, bilder, outfits etc hadde jeg utelatt. 

Anonymous poster hash: 87b95...fcc

Lenke til kommentar

Du kan sende bekymringsmelding til barnevernet, den er ikke anonym. Litt avhengig av hva du sier og skriver vil de enten starte egne tiltak, eller anmelde til politi. 

Er du interessert i å bidra, eller tenker du å varsle? Har dere egne barn? Det er slitsomt med barn, men her virker det som feil fokus på den energien de har. Barnevernet er stort sett interessert i å hjelpe, men de har en del lover og rutiner de må følge. De kan komme i veien for å yte den hjelpen man kanskje skulle ønske. Hvis du som nabo kan gi mye og sikker informasjon er det lettere for barnevernet å gå i gang med gode tiltak. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...