Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

 

I diskusjoner om sjalusi er det viktig å huske at begge sider fortjener respekt og forståelse.

Å leve sammen med noen som er sjalu kan være en følelsesmessig utfordrende opplevelse, som noen ganger kan føles som å befinne seg i et emosjonelt helvete. Sjalusi kan føre til konstant bekymring, mistillit og uro i et forhold, og påvirke både den sjalu parten og deres partner på ulike måter. Den konstante følelsen av å bli overvåket eller kontrollert kan skape spenninger og avstand, og til og med føre til alvorlige problemer hvis ikke håndtert på en konstruktiv måte.

Når temaet sjalusi blir løftet frem i diskusjoner som et problem i forholdet, er kommentarfeltet ofte preget av harnisk og fiendtlighet. Enten det er den sjalu parten som tar opp saken eller deres partner, fører diskusjonen ofte til spydige kommentarer som ikke bidrar til å løse problemet. Å være en sjalu person innebærer ofte dårlig selvtillit og en følelse av at ens eget liv ikke er verdifullt. Dette kan føre til forsvarsmekanismer og en reaktiv holdning i diskusjoner om emnet, noe som gjør det vanskelig å oppnå en konstruktiv samtale og løsning på problemet.

I de verste tilfellene kan denne typen konflikter og følelser føre til økte tanker om selvmord, da den konstante bekymringen, mistilliten og den følelsesmessige smerten kan bli overveldende. Det understreker viktigheten av å ta sjalusi og dens konsekvenser på alvor, og å søke hjelp og støtte hvis nødvendig for å håndtere disse utfordringene på en sunn og konstruktiv måte.

Jeg er en av de som har levd med det helvetet å være sjalu og usikker på meg selv, et helvete jeg aldri har ønsket å være i. Gjennom svært mange år har jeg prøvd mye for å bli kvitt denne destruktive følelsen, og i dag har jeg fått mye mer kontroll på dette helvete gjennom hjelp fra en psykolog. Det har tatt over 20 år å komme hit jeg er i dag, og jeg må nok regelmessig jobbe med dette resten av mitt liv.

Jeg ønsker å dele litt av min opplevelse med å søke hjelp via diskusjonsforum på nettet. Mange mener kanskje at dette er feil forum å søke hjelp for slike problemer. Jeg er litt enig, men samtidig må man ha klart for seg at sjalusi kan oppleves som svært "akutt" og at man går inn i en vond psykose. Når ventetiden for en time hos psykologen kan være lang, blir behovet for hjelp til tankene desperate, og slike forum blir løsningen. Derfor er min oppfordring til deg som svarer på slike tråder, å være konstruktiv i dine svar og ikke tilføre personen som skriver mer smerte. Personen har tross alt ropt ut at de trenger hjelp. Prøv derfor å se forbi dårlige formuleringer og skrivefeil, og husk at det sitter en desperat person bak ordene som skriker etter litt hjelp.

Ofte er det slik at en sjalu person nå sitter i en vanskelig situasjon som de selv har satt seg i, og for min del visste jeg veldig godt at jeg selv hadde satt meg i denne situasjonen. Men jeg trengte likevel hjelp til å håndtere dette på beste måte, og da hjalp det lite om du høvlet meg mer ned. Jeg har i noen situasjoner fått veldig god hjelp via diskusjonsforum, men da med konstruktive svar som ga meg råd om hvordan jeg burde tenke og håndtere dette videre. Det kan være hjelp til å se situasjonen litt annerledes, anbefaling om å snakke eller ikke snakke om dette med min partner, osv.

Jeg ønsker med dette å starte en diskusjon rundt temaer som er basert på respekt og konstruktive innlegg, og samtidig speiler alle sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for et konstruktivt, informerende, oppløftende og ærlig innlegg.

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver. 

Synes det er imponerende at du har valgt å "jobbe" så mye med deg selv.

Du har kommet langt i din personlige utvikling slik jeg leser det. 

Sjalusi er så vondt for de som opplever å være sjalue også. Tenker at mange kan ofte "glemme" det, så tusen takk for påminnelsen. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...