Gå til innhold

Grensebeskrivelser


Anbefalte innlegg

Jeg leser gamle, historiske dokumenter, og kommer til benevnelser som tresten og firsten, når det gjelder eiendomsbeskrivelser. Så vidt jeg kan forstå, betyr dette at på disse stedene møtes henholdsvis tre og fire eiendomsgrenser. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg tror det utifra det jeg selv husker å ha lest i gammel lokalhistorie. Men jeg finner ikke noe bekreftende på det nå når jeg søker det opp på nettet. Lokalhistorie leser jeg mest i gamle bøker og ikke på nett. Du kan sende en mail til ditt lokale historielag og spørre, de har ofte kunnskap om sånne ting. Nå ble jeg nysgjerrig selv, så om det ikke kommer noe bekreftende svar her, skal jeg spørre noen fra historielaget neste gang jeg treffer de 😉

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Har selv søkt på nettet uten å finne svar. I dette tilfelle, er det det lokale historielaget som spør meg om forklaring på denne betegnelsen. Jeg har lest en del gamle grensebeskrivelser, men det er en god del år siden, så nå var jeg ikke helt sikker.  Kanskje jordskifteetaten er de rette å spørre dersom det ikke kommer svar her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...