Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sørge for offentlig skifte i testamentet?


Gjest 677b1...8e0

Anbefalte innlegg

Gjest 677b1...8e0

Hvis man ikke har noen barn eller ektefelle, og ønsker å donere alt man etterlater seg til forskjellige veldedige organisasjoner etter at man er død. Hvis man ikke ønsker at familien blir nødt til å fikse alt dette økonomiske, er det mulig å skrive i testamentet at man ønsker et offentlig skifte sånn at tingretten sørger for at testamentet blir fulgt?   

Eventuelt at tingretten ansetter en advokat som sørger for at testamentet blir gjennomført? Eller kommer tingretten bare til å oversende testamentet til nærmeste familie, og så blir det opp til familien å gi testamentet tilbake til tingretten igjen hvis det viser seg at den avdøde ønsket offentlig skifte?          

Hvis man ikke eier for eksempel aksjer / fond eller eiendom og kjøretøy. Bare penger som står i banken. Kan et sånn skifte gjennomføres relativt raskt da? Eller kan sånne oppgjør fremdeles ta mange uker eller måneder? 

Anonymous poster hash: 677b1...8e0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 677b1...8e0

Og hvis noen slektninger ønsker å motstride testamentet i håp om at ikke gyldig testamente betyr at de kanskje får disse pengene selv, i stedet for at alt sammen blir donert til veldedighet. 

Kan det være noen risiko for at testamentet kan bli kjent ugyldig da?      

Anonymous poster hash: 677b1...8e0

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å be om hjelp av advokat til å skrive testamente og svare på spørsmål som du har da ? Skriver du ned spørsmålene og hvem du vil skal arve deg (gjerne også prosentandel hvis det er flere), så bruker du tiden mer effektivt. Advokater har ofte en fastpris på bistand til å skrive testament (varierer mellom 3000-6000). Da er du sikkert på at formkravet er riktig og du slipper å bekymre deg for at noen skal bestride testamentet når du er borte. Det er i såfall de som må bevise hvorfor testamentet ikke er gyldig og betale omkostningene for det. 

Hvis du har en nær venn eller kjenner til en advokat du vil skal ta seg av dødsboet ditt, så kan du i testamentet be om at en av de blir oppnevnt som bobestyrer. Du kan sikkert be tingretten oppnevne bobestyrer for deg (tingretten oppnevner advokater) i testamentet.

Jeg vet ikke hvor mange organisasjoner du har tenkt å donere penger til, men er det en eller større organisasjoner, så har de som regel egen advokat som tar seg av boet etter at de har fått melding fra tingretten om at du har etterlatt et testament der de er begunstiget.

Det tar alltid litt tid før man blir ferdig med et skifte, men innen 1-2 uker etter dødsfallet får den/de som er nevnt i testamentet brev fra tingretten, og da må den/de sende en tilbakemelding til tingretten om man påtar seg ansvaret som bobestyrer (fristen til å svare var 6 uker da min mor gikk bort i 2019). Bobestyrer vil sjekke om det er mer verdier enn gjeld (er det mer gjeld enn verdier så kan de si nei takk til arven). Det vil bli utstedt proklama der de som har et økonomisk krav mot deg må melde inn det innen 6 uker.  Har du bare penger i banken som skal doneres, så blir man fortere ferdig med skiftet enn om det er en  bolig som skal selges).

Jeg vet ikke hvorfor du er så redd for at noen skal bestride testamentet, men siden du åpenbart frykter det, så få hjelp av en advokat til å skrive testamentet.

Selv har jeg bare fulgt noen formkrav som jeg vet holder mål, og jeg har testamentert alt jeg etterlater meg til en organisasjon som har egen advokat, så  jeg regner med at advokaten deres ordner opp i det som må ordnes opp i og ivaretar organisasjonens interesser. Når jeg er død, så er det ingenting å krangle om (som jeg vet om pr. i dag) 🙂  Søsken, forelder som er i live, osv. vet at jeg har levert testamente i tingretten og hvilken organisasjon jeg har donert alt av verdier til.

Jeg har inntrykk av at du er ganske ung, husk at arveloven går foran testamentet hvis du gifter deg, får biologiske barn eller adopterer barn. Du kan endre testamentet senere, men da må du betale et nytt gebyr. Det koster ikke noe å bare trekke tilbake testamentet.

 

 

Endret av Mentos2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...