Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig nettverksproblem på mediaserver


Anbefalte innlegg

nebrewfoz skrev (1 time siden):

Dobbel NAT er nok et uoverstigelig hinder hvis du lar Plex server ta seg av åpning av porter i router osv., men det lar seg fikse med manuell konfigurering av både Plex server, din egen router, samt den routeren som er forbindelsen ut mot det store internettet. Mye pirk, alt må være riktig, ellers virker det ikke, osv. Ikke sikkert dette er det rette å bruke jula til.

Jeg kikket på Plex for 10-12 år siden, men kom egentlig aldri i gang med det. (Jeg brukte en stund Groove for å spille av musikk som lå på OneDrive, men den tjenesten ble skrudd av etter noe tid.)

Ikke noe jeg orker å bruke jula til nei. Vet det skal gå ann med portforwarding, men husker bare tilbake 10 år, hvor mye jeg slet med å prøve å få diverse spill til å fungere ved hjelp av portforwarding uten suksess, valgte derfor en lettere løsning 😛 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (31 minutter siden):

Telenors rutere er satt opp til å bruke 10.0.0.0/24 som standard. Hvis det er noe som deler ut 192.168-adresser, så er det noe annet enn Telenors ruter..... Noen "krysskoblinger" her et sted, eller VLAN-konfig som skaper et issue der den andre ruteren du har sitt LAN-side og Telenor-ruterens LAN-side har blitt koblet sammen i en svitsj?

Jeg fikk nå mistanke om at det var den ethernet-strømnett adapteren som sendte ut disse adressene, men var usikker på om disse i det hele tatt pleide å ha DHCP. Stussa litt når jeg så på nettverkskartene inne på Telenor router. Der var det oppført en enhet mellom router og adapter med IP 0.0.0.0, men var ingen enhet i mellom, adapter var registrert med 192.168.0.x adresse, samme med 2 enheter etter adapter, selv om det bare var koblet til 1 enhet etter adapter. Alle enheter koblet med kabel til Telenor router hadde 192.168.0.x adresser, så fort jeg fjernet adapter så fikk alle enhetene 10.0.0.x adresser og begynte å fungere igjen. Ingen krysskoblinger som jeg kan finne. Det går en kabel fra huseier og ned til meg, denne går direkte fra svistj til min router som tegnet opp tidligere her. Hadde jo et håp om at IP problemene på en eller annen måte hadde lekket igjennom Router-VLAN-Router slik at det var det som skapte problemer hos meg, men etter å ha restartet alle mine enheter uten at problemet var fikset så antar jeg dette ikke er tilfellet. Mediaserveren er uendret, laptop opplevde problemer kort tid etter jeg oppdaget problemet hos huseier, men denne fungerer nå normalt igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Ratleto skrev (På 19.12.2023 den 22.41):

Et annet, sært problem jeg har lest om, er en kaffetrakter, av alle ting, som laget store problemer på et nettverk - fordi den lekte DHCP-server...!

Dette gjør meg irrasjonelt sint. Kan ikke engang forklare det selv hvorfor denne setningen setter sinnet mitt i kok. Antageligvis delvis pga at det oppstår minst et dusin spørsmål på en gang som bombarderer hjernen min og ingen av spørsmålene lar seg logisk forklare/besvare.

Alt fra "Hvem i helvete syntes det var en god ide å la kaffetrakteren opptre som en DHCP server på nettverket" til "hvorfor ha en kaffetrakter på nettverket" (nei det finnes ingen god unnskyldning for å ha kaffetrakteren din på nettverket samme pokker hva du sier). Begge spørsmålene - og alle imellom - kan bare besvares med en ting:

En slegge mot vederstyggeligheten!

Lenke til kommentar

Litt tidlig å si sikkert, men det kan se ut til å ha løst seg, fant ut jeg skulle prøve å deaktivere et av nettverkskortene, ingen endring når jeg deaktiverte det første, men når jeg deaktiverte det andre så begynte det første å fungere normalt, dette har holdt seg 1 times tid, til og med etter at jeg har reaktivert det andre nettverkskortet. Tenker jeg lar det være aktivert en stund til for å se om feilen kommer tilbake før jeg tar ut det som tilsynelatende ikke fungerer ordentlig.
 

Har fungert i over en mnd nå, så antar det var feilen.

Endret av Richard91
Oppdatering
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...