Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lagring av informasjon (politiet spyttprøve)


Gjest e1e50...acd

Anbefalte innlegg

Gjest e1e50...acd

Hvilken informasjon har politiet lov å lagre?

Får et halvt år siden, en dag så blir jeg ringt opp på natta av politiet at de hva utfor mitt hjem å jeg måte låse opp døren. Jeg går ut døren å ser det står 2 politifolk der, de sier "du vet hva du har gjort". Jeg "sier jeg vet ikke hva dere snakke om", da sier de at jeg har kjørt en bil og prøvde å stikke av fra de å peker på en bil jeg aldri har sett før. Noe jeg ikke hadde gjort siden jeg ikke har førerkortet. Da hva en politi mann på tur inn døra til huset mitt men jeg sa at han ikke fikk lov å gå inn, noe han ikke gjorde.  Står kanskje 35minuter å prøve å forklare at jeg ikke hadde kjørt den bilen. Prøvde da å fikse overvåking fra min nabo, men han hva ikke hjemme og da prøvde jeg å ringe han men han svarte ikke siden det hva midt på natten. De sier de vet gått at det er jeg som har kjørt bilen å at jeg hva siktet, dem sier at jeg må ta spytt prøve og promilletest. Etter hvert som spytt prøven venter på svar så sier jeg at har bare sittet inne å gamet hele natten, å jeg kan vise loggen på pc-en at det ikke var meg som kjørte denne bilen. Da etter en liten stund så går vi inn også viser jeg loggen til pc-en at jeg hva hjemme i dette tidsrommet. Etter hvert så begynner den ene politimannen og skjønne at det ikke hva jeg som hadde kjørt bilen , siden at jeg hva aktiv i det tidsrommet de hadde møtt denne bilen. Da hva jeg ikke siktet mer. 

Etter hvert så går vi ut da går politimannen å ser på spytt prøven, da spør deg meg hvor lenge siden jeg hadde røyket cannabis også sier jeg 2 uker siden når jeg hva på ferie i Nederland siden det er lov der. Så sier politimannen at han ikke vist at det hva i spytt så lenge på en spøkefull måte, han skjønt nokk at jeg hadde røyket cannabis den kvelden. Men sa ikke noe mer en det angående at jeg testet positivt får THC. Og etter vært som fikk jeg fikset overvåking av naboen siden de hadde gådd 2 timer å de hva begynt å bli morgen.

Mitt spørsmål har politiet lov å lagre informasjon om at jeg hadde hadde test positivt på cannabis å bruke de i andre sakker?

Jeg skulle nå ta førerkortet etter sperrefristen hadde gådd ut men, min førekortvandel men fikk avslag siden jeg ikke hva edruelig. Noe jeg er. 

Kan de bruke den informasjon om at jeg hadde røyket cannabis tidligere på sommeren en helg midt på natta som et argument om at jeg ikke får førerkortet? Har gådd 1mnd siden sperrefristen gikk ut. Har sendt klage men har ikke fådd noe svar fra de. Er ikke en misbruker av cannabis heller, men foretrekker heller å ta en sjelden gang i helgen enn å drikke alkohol.

 

Anonymous poster hash: e1e50...acd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (22 minutter siden):

Folk som frivillig har avgitt DNA i straffesaker/søk etter gjerningsmann for å utelukke har blitt lovet at DNA-profilen skulle slettes. Dette har ikke skjedd. Problemet har vært luftet i media ved et par anledninger men det har sikkert ikke gitt resultat.

Skjønner ikke relevansen.

 

TS beskriver på nogenlunde gebrokken forklaring at politiet trappet opp på døra hans da de mistenkte han for å kjøre bil. De tok så spyttprøve av han, som kanskje ga utslag på THC.

 

Likevel fikk han bevist han ikke kjørte bil i det aktuelle tidsrommet og det ble ikke noe sak.

Han får dog avslag på vandel ved søknad om førerkort, og mistenker det er grunnet dette.

Til TS:

Forespør hva de begrunner avslaget med. Dersom de sier det er på grunn av egen forklaring, så sier du at du trekker denne tilbake, samt at sporadisk bruk av cannabis (feks en håndfull ganger årlig) ikke er nok til å påstå du er manglende edruelig. Si at de således må bevise du er manglende edruelig.

Dersom de begrunner dette med en spyttprøve så nekter du for å ha benyttet cannabis og at en spyttprøve ikke er juridisk holdbart til straffeforfølgelse eller bevismessig.

Vis til høyesterettsdom HR-2021-2050-A som tillater røyking av cannabis inntil 3 ganger månedlig uten at det utløser 'manglende edruelighet'

Kilde: https://www.domstol.no/no/hoyesterett/avgjorelser/2021/hoyesterett-sivil/hr-2021-2050-a/

 

(Du kan røyke cannabis inntil 3 ganger månedlig ifølge HR og forsatt være skikket til å inneha førerkort)

Endret av Darkbill
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 15.12.2023 den 6:21 PM):

Skjønner den ikke selv. Poenget er at alt du sier og gjør blir brukt mot deg ved en senere anledning. Selv uskyldige rammes av noe som blir gjort i beste mening. Det ser vi også i tilfellet her.

Åja, slik ja. Der er jeg helt enig. Jeg har to dommer på meg fra da jeg akkurat var myndig; som forsatt hjemsøker meg mange mange år senere. Indirekte blir jeg bare fortalt av politiet at 'en gang kriminell, alltid kriminell' :)

Folk flest har lite tillit til cowboy politiet her til lands.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...