Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kløe og lettere blemmer uten medisin - Cetirizin.


Gjest 202fa...6f2

Anbefalte innlegg

Gjest 202fa...6f2

Hei. Jeg lurer på om noen kjenner til eller har vært borti dette før.

Jeg har pollen allergi og bruker medisiner for dette. Bruker da "Cetirizin", som jeg får utskrevet fra lege. 

Nå når vinteren er her, så bruker jeg ikke denne medisinen men opplever da at jeg får enkelte steder på overkroppen kløpe / lettere blemmer, som kan se ut som elveblest. 

Tar meg en cetirizin pille, så blir det plutselig borte. 

Hva kan dette være? Kan det være at kroppen har blitt så tilvendt å bruke cetirizin at den er "avhengig" av det? 

Anonymous poster hash: 202fa...6f2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7406a...dd7
Gjest 202fa...6f2 skrev (16 minutter siden):

Hei. Jeg lurer på om noen kjenner til eller har vært borti dette før.

Jeg har pollen allergi og bruker medisiner for dette. Bruker da "Cetirizin", som jeg får utskrevet fra lege. 

Nå når vinteren er her, så bruker jeg ikke denne medisinen men opplever da at jeg får enkelte steder på overkroppen kløpe / lettere blemmer, som kan se ut som elveblest. 

Tar meg en cetirizin pille, så blir det plutselig borte. 

Hva kan dette være? Kan det være at kroppen har blitt så tilvendt å bruke cetirizin at den er "avhengig" av det? 

Anonymous poster hash: 202fa...6f2

Står som bivirkning når man avslutter behandlingen:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-cetirizin-sandoz-sandoz-569542

Google: cetirizin og blemmer så kom det opp som første forslag

 

Anonymous poster hash: 7406a...dd7

Lenke til kommentar

Du har nok mer enn bare pollenallergi, jeg vil anta at det dreier seg om helårsallergi (støv/midd, dyr etc)

Løsning: Bestill legetime og ta det ut ifra der eller send en e-konsultasjon til fastlegen om du kan gå over til helårsbruk av allergimedisin, beskriv evt utslettet og send et bilde av det. Sannsynligvis får du ja som svar til å gå over til helårsbruk.  Hen får avgjøre om du trenger å testes for ytterligere allergi som har oppstått i seinere tid, men hvis du har medisin som hjelper så er nok løsningen å fortsette med det som fungerer. 

Du blir ikke avhengig av allergimedisin.

OBS: får du beskjed om å komme på legetime ta gjerne bilde av utslettet i godt lys slik at legen kan se på det eller vurder å ikke ta allergimedisin slik at utslettet kommer frem. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 98fb2...96e

Er det generelt overkroppen? Eller feks hender som blir utsatt for kulde, eller generelt bar hud som utsettes for kulde?

Jeg har selv kuldeurticaria, noe som gir kløe og elveblest der huden utsettes for kulde. Eksempelvis gå uten hansker på vinterstid. Dette bruker jeg cetirizin for å behandle når jeg vet det trengs. Kan du ha det samme?

Anonymous poster hash: 98fb2...96e

Lenke til kommentar
Gjest d93fc...ac8

Garantert andre ting du også er allergisk imot (og som fastlegen burde ha fanget opp når du tok allergitest, men selv da kan latente allergier dukke opp til forskjellige tidspunkt iløpet av livet). Som andre allerede har nevnt mest sannsynlig også allergisk imot støv/midd.

Anonymous poster hash: d93fc...ac8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...