Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Relasjoner mellom barn


Gjest a3eb3...019

Anbefalte innlegg

Gjest a3eb3...019

Tvillinger som er 10 år gamle og går i samme klasse, henger med samme venner. I dag kom det en litt uvanlig invitasjon, var kun den ene tvillingen som skulle få gå på kino sammen med en medelev i morgen. Denne familien har gjort liknende tidligere, og jeg har sagt til dem at det er fint om de ikke ekskluderer en tvilling. Svaret var dengang, ånei, det skal vi ikke gjøre men de har fortsatt likevel. Det jeg stusset på i dag var om relasjonen mellom ekskludert tvilling og denne klassevennen var blitt dårligere, noe som ble bekreftet. Har lagt merke til at de gangen relasjonen blir dårligere, blir det all in ved å invitere tvillingen som relasjonen er bra med. Det viste seg altså at den som ble eksludert hadde sagt noen sannhetsord til barnet og nå inviterer de altså kun den ene av dem. Vi som foreldre setter nå foten ned, barnet dems er så bortskjemt og skjørt at det nesten ikke har venner og så gjør foreldrene slik. Nå mister de jo begge tvillingene som barnets venn, ikke akkurat et sjakktrekk, men vi må gjøre det som er best for vår familie. Er dere vant til å ekskludere tvillinger på slik måte? Vi sitter med tvillinger hvorav en blir lei seg, samme hvilken avgjørelse vi tar.

Anonymous poster hash: a3eb3...019

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a3eb3...019
RRhoads skrev (16 minutter siden):

Så det du sier er at tvillingene er en pakkedeal, og hvis man kun er venn med den ene, så kan man ikke det?

Det sier jeg ikke at dem er, men kinosalen er åpen for alle, så hva er problemet, og hvorfor lage et problem som gjør at det rammer dem selv. Vi sier jo bare at dette er ugreit. De går på kino 6-7 stk. aldri noen som ikke får være med, så dette kunne jo blitt gøy, men nå må de finne seg annen venn å ha med seg. Spesielt er det også fordi det virker som om de vil straffe den ene tvillingen og der er jo ikke dems oppgave. 

Anonymous poster hash: a3eb3...019

Lenke til kommentar
Gjest a3eb3...019
Verm skrev (5 minutter siden):

Høres ut som en vanskelig sak. Jeg tenker de er to individer. Selv om de er tvillinger, er de ikke samme person. Før eller siden vil disse oppleve at livene deres blir noe forskjellig. Det er uunngåelig.

De er jo selv klar over at de er tvillinger, trenger ikke å adskille dem for å minne dem på det. Senere i livet er da, og så er det en situasjon nå. Ingen andre foreldre som gjør slik med dem men disse foreldrene er gjengangere. 

Anonymous poster hash: a3eb3...019

Lenke til kommentar
Gjest a3eb3...019
Neffi skrev (11 minutter siden):

Mine barn har alltid vært lojale mot hverandre. Hvis noen har hatt dårlige vibber mot en i flokken, har flokken stått sammen. Grunnen er enkel; søsken har man for livet, mens venner kommer og går.

Enig, de må stå sammen, der sa du det! De klarer å finne på gøye ting sammen, ingen vits i å forstyrre dette, de kan jo gå på kino med alle vennene sine i morgen, uten å utestenge noen og dersom det andre barnet kun vil ha 1-1 relasjon, kan de jo invitere annen fra klassen, men våre tvillinger har bedre av å være sammen.

Anonymous poster hash: a3eb3...019

Lenke til kommentar
Gjest a3eb3...019 skrev (18 minutter siden):

Det sier jeg ikke at dem er, men kinosalen er åpen for alle, så hva er problemet, og hvorfor lage et problem som gjør at det rammer dem selv. Vi sier jo bare at dette er ugreit. De går på kino 6-7 stk. aldri noen som ikke får være med, så dette kunne jo blitt gøy, men nå må de finne seg annen venn å ha med seg. Spesielt er det også fordi det virker som om de vil straffe den ene tvillingen og der er jo ikke dems oppgave. 

Anonymous poster hash: a3eb3...019

Du sier jo selv at relasjonen har blitt dårligere, og man kan jo ikke forlange at man blir invitert av noen man har en dårlig relasjon med.

Lenke til kommentar
Gjest a3eb3...019
RRhoads skrev (4 minutter siden):

Du sier jo selv at relasjonen har blitt dårligere, og man kan jo ikke forlange at man blir invitert av noen man har en dårlig relasjon med.

Relasjonen ble dårligere fordi den ene tvillingen stod opp for annen medelev som fikk seg en i huet og dermed ga noen sannhetsord til gjerningspersonen.  I den alderen er de jo venner annenhver dag, de ordner opp og går som regel videre.

Anonymous poster hash: a3eb3...019

Lenke til kommentar

Jeg tenker nå at unga får finne litt ut av dette selv. Som sagt er dette noe som kommer før eller siden uansett. Det snakkes om søskenlojalitet her, og det er et poeng, men det blir jo ikke det samme når foreldrene tar avgjørelsen og "setter ned foten". Da får man heller ta en prat med barna om det som er skjedd, og la dem foreta et valg sammen, uten at foreldrene legger seg så mye i selve avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Gjest a3eb3...019
Verm skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker nå at unga får finne litt ut av dette selv. Som sagt er dette noe som kommer før eller siden uansett. Det snakkes om søskenlojalitet her, og det er et poeng, men det blir jo ikke det samme når foreldrene tar avgjørelsen og "setter ned foten". Da får man heller ta en prat med barna om det som er skjedd, og la dem foreta et valg sammen, uten at foreldrene legger seg så mye i selve avgjørelsen.

Stemmer det og da blir det jo opptil oss foreldre å sette foten ned når man merker at dette er foreldrestyrt fra en utenforstående familie. Vi må jo ta de grep vi mener er best for vår familie og i dette tilfellet, vurderte vi det til at tvillinger ikke skal splittes.

Anonymous poster hash: a3eb3...019

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...