Gå til innhold

Har du kjøpt "NestenNy", "LikeFin", "RePower" eller lignende mobil?


zanta

Anbefalte innlegg

Da bør du sjekke at du har fått en modell som er laget for det europeiske markedet.

Jeg kjøpte en iPhone, men da jeg sjekket modellnummeret så jeg at jeg hadde fått en USA-modell. Fant detaljerte specs for modellene, så at CPU var identisk, men at USA-modellen manglet flere frekvensbånd som er i bruk i Europa (og motsatt). Sjekket litt mer, og fant ut at disse båndene ikke var i bruk i Norge, men i andre land i Europa. I mitt tilfelle ville jeg få dårlig/ingen dekning på 4G i bl.a. Finland, Frankrike, Tyskland, Italia, Sveits og Storbritannia. Jeg tok dette opp med forhandler, og etter mange og lange diskusjoner fikk jeg byttet til en tilsvarende EU-modell.

Flere av de store produsentene, som Samsung, lager modeller for de enkelte markedene. Her kan det være ulik CPU i en USA-modell og en EU-modell, så ytelsen kan være helt forskjellig i en mobil som heter det samme og ser lik ut, men er en annen modell/variant.

Jeg kjøpte en Pixel 7 i USA i fjor, og sjekket grundig først. Google lager bare en global modell av 7, så den funker overalt. Riktignok er eskene merket forskjellig, med -US og -EU etter modellnummeret, men eneste forskjellen er språkene på hurtigveiledningen. Har ikke sjekket om dette gjelder andre Pixel-modeller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NorsknRev skrev (48 minutter siden):

Hvilke bånd er det som skal være forskjellige fra land til land i EU?

Det har jeg ikke oversikt over, da ulike opertører bruker ulike bånd i ulike land. Av de båndene som min USA-modell manglet, fant jeg ut at 28 er i bruk i Frankrike, Finland, Tyskland og Italia, og 32 i Italia, Tyskland, Sveits og Storbritannia. Den manglet også 11 og 21, men jeg fant ingen operatører i noe land i EU som bruker disse. Dette er ikke info som er lett tilgjengelig, det tok lang tid å finne ut av, og informasjonen er ikke nødvendigvis korrekt eller fortsatt gyldig.

Første gang jeg fikk problemer, og begynte å se på dette, var da jeg var i Spania for noen år siden med en iPhone jeg hadde kjøpt i USA. Vi var flere sammen, alle hadde roamet til samme operatør, og alle unntatt meg hadde god dekning på 4G, jeg fikk bare 3G. De andre hadde kjøpt sine mobiler i Norge.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (28 minutter siden):

Det er ikke SÅ vanskelig, da...

Da kan du sikkert fortelle meg hvilke operatører i hvilke land i Europa som bruker bånd 11 og 21.

Poenget med tråden var å gjøre folk oppmerksom på forskjellene mellom varianter av samme mobiltelefon, og hvilke problemer dette kan gi, spesielt nå som USA-modeller selges til intetanende kunder gjennom norske forhandlere. Ser også annonser på finn.no for mobiler som ikke er EU-modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...