Gå til innhold

Omskolering Industrimekaniker


Gjest 7459d...ca1

Anbefalte innlegg

Gjest 7459d...ca1

Jeg vurderer å omskolere meg i voksen alder til industrimekaniker. Og ville derfor høre her om det er noen industrimekanikere som kan fortelle litt om hvor krevende dette evt er. Er det vanskelig fagprøve å komme seg gjennom? Vanskelig teori?

 

har du evt noen eksempler på hva du måtte gjennom på din fagprøve?

Anonymous poster hash: 7459d...ca1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er du utdannet i dag? det kan være du kan bare gå over i en semirelevant jobb og bygge deg kompetanse og ta fagbrev etter noen år uten og måtte gå i lære eller på skole, dette er trossalt fag som baserer seg på erfarig kontra teori. 

Industrimekaniker ( og industimontør) er et meget bredt begrep, du tar storsett fagbrev basert på utstyr du jobber med, så praksisen skal være plankekjøring for de fleste, teorien er ( ut fra det jeg har observert i på plasser jeg har jobbet som har hatt voksene gjøre dette litt diverse kveldskurs og om de mangler fag på vgs opptak av disse, og om du ikke her helt rett faglinje en teoretisk eksamen basert på teoretisk gjennomgang av en typisk jobb. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 7781e...44f
On 4.11.2023 at 12:43 PM, Guest 7459d...ca1 said:

Jeg vurderer å omskolere meg i voksen alder til industrimekaniker. Og ville derfor høre her om det er noen industrimekanikere som kan fortelle litt om hvor krevende dette evt er. Er det vanskelig fagprøve å komme seg gjennom? Vanskelig teori?

 

har du evt noen eksempler på hva du måtte gjennom på din fagprøve?

Anonymous poster hash: 7459d...ca1

 

Fagprøver er egentlig himla enkle, jeg jobber ikke som Industrimekaniker men jeg jobber med veldig mange som er det så kan da uttale meg.

 

Først må du selvfølgelig bestå VGS faget, dette kan tas som privatist. Hvis du har litt mekanisk interesse så vil du ha mulighet til å kjøpe inn skoleboken, lese et par dager og bestå denne privatist eksamenen uten noe om og men. Det er ikke en spesielt vanskelig eksamen.

 

Så begynner du på læretiden, læretid vil bestå av at du er med en erfaren industrimekaniker i et par år, og etter hvert lærer alt på den avdelingen du er på. Dette er i praksis bare som å ha en jobb i et par års tid, og du vil lære det meste etter hvert. Men som voksen kan det være utfordrende å få læreplass, ettersom du ikke lengre har ungdomsrett.

 

Så går du opp til fagprøven, så vil den normalt gå over et par dager. Da skriver du først opp hva du skal gjøre de forskjellige dagene, hva slags arbeidsoppgaver du forventer å gjøre. Da er det viktig at du samarbeider med de som eventuelt skal bruke utstyret og finner ut hva du faktisk kan jobbe på de dagene, og skriver om det. Og så når du skal utføre arbeidsoppgavene så skal det utføres på et faglig vis, altså ingen snarveier, gjør jobben trygt og gjør den skikkelig. Men du gjør egentlig bare det samme som du har drevet med et par års tid allerede på samme avdeling. Så hvis du har fått den opplæringen du skal ha, så vil det jo være veldig enkelt ettersom du egentlig bare gjør ting du har gjort før. På en fagprøve kan du også feks unngå å gjøre ting du er usikker på, og det vil være andre industrimekanikere på jobb som faktisk er der for å gjøre sitt eget arbeid. Så hvis det skjer noe som aldri har skjedd før kan du og bør du unngå å legge deg for mye opp i det med mindre du spørres om hjelp.

 

Etter det vil du ha bestått fagprøven, og strykprosenten er ekstremt lav ettersom det bare handler om å gjøre arbeid man har gjort mye allerede.

 

Industrimekaniker virker som er fint yrke, men det kan være fysisk krevende og de som blir værende i yrket er ofte sterke karer. Du jobber mye med tungt utstyr og det er en massiv fordel å kunne løfte det på plass selv, så små og svake mennesker sliter med å holde tritt med de som har mye muskler. Har mange ganger sett mekanikere som feks løfter en elektromotor opp over seg for hånd slik at de selv, eller noen andre, kan få montert den.


Men fagbrevet betyr ikke så alt for mye i seg selv, det er først etter at du tar det at du har mulighet til å vise kompetansen din. Og da gjerne på et annlegg ingen andre egentlig kan, ikke i nærheten av like godt som deg.

Anonymous poster hash: 7781e...44f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...