jonpet55 Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 (endret) Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har de fleste skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet.Dette gjelder kun for GeForce-kort (ikke alle, men de fleste). På ATI-baserte kort, som er det som gjelder for de fleste her på forumet, finnes muligheten ikke. Har du noengang hatt et ati kort? Bruker et Sapphire Radeon 9000 Pro VIVO til daglig. Der er det s-video ut og hvis jeg ønsker å få kompositt må jeg koble på en adapterkabel som fulgte med kortet. Jeg har sjekket dokumentasjonene til et lite utvalg ATI-baserte kort og prøvd å finne beskrivelser på nettet. Og jeg har ikke sett innstillinger i programvare til slike kort som tillater kompositt på s-videoutgangen. Hvis jeg tar feil så si ifra og fortell meg hvilket kort / hvor i programvaren valget ligger. På kortet mitt, R9500, fulgte det med en liten adapter som settes i S-video utgangen på kortet. Da får du kompositt plugg i andre enden av adapteren. Den følger med på alle ati kort, trodde jeg, men det gjør det visst ikke. Det kan hende at det bare følger med på de nyeste. 9500 og oppover f.eks. Les en gang til. Det står: ... å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen ...Du får ikke kompositt ut av s-videokontakten, du kobler på en adapter etterpå. Kan også fortelle at den adapteren ikke følger med alle kort. Når han skriver det, tror jeg ikke han mener at kompositt signalet går gjennom noen ekstra pinner i kontakten, slik som i Nvidia kort. Jeg tror han mener i det heletatt og kunne få et kompositt signal ut av pc'en. Enten det er via en adapter, eller en liten kabelstump som bruker de "tilovers" pinnene med kompositt signalet og gjør om den fysiske pluggen til en phono plugg. Men uansett så har du jo rett i at han har feil hvis det er det han prøver og få fram. Det var litt feil formulert, men en skjønner jo godt hva han mener. Endret 18. januar 2004 av jonpet55
inaktiv000 Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 Hva er forskjellen på de ulike PAL modusene (PAL/G, PAL/N osv)?
Mr D Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 (endret) Hva er forskjellen på de ulike PAL modusene (PAL/G, PAL/N osv)? Avstanden mellom bildesignalet og lydsignalet, og avstand mellom hver kanal. Edit Klønet formulert, håper folk skjønner det... Endret 18. januar 2004 av Mr D
inaktiv000 Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 Hm, er noe bedre enn andre? Er det kun en som fungerer, eller er det likegyldig?
snole Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 (endret) Har å gjøre med hvis du har et RF signal å gjøre. For i Norge bruker vi både PAL-G og PAL-B. PAL-G er på UHF og PAL-B er på VHF, når man tar signal inn via antenne/kabelnett. VHF er opptil 300 MHz og da opptar hver kanal 7 MHz på frekvensbåndet. på UHF, som er over 300 MHz opptar hver kanal 8 Mhz på frekvensbåndet. Det er absolutt INGEN forskjell på lyd/bilde på disse to standardene (utenom moduleringen av signalet på RF).. I England bruker de PAL-I, men eneste forskjellen mellom PAL-B og PAL-I er hvilken frekvens lyden er modulert inn på. På en TV kan man da ta inn TV2, endre standarden til PAL-I (eller PAL-GB som det kan stå) og få perfekt bilde, men lyden er "borte". Edit: Glemte da å legge til følgende. Om du velger PAL B/G/I skal ikke ha noe å si når du bruker et skjermkort. Dette siden lyden og bildet ikke moduleres inn på et RF-signal. Endret 18. januar 2004 av snole
sofTest Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 Nei, man kan ikke definere det i driveren, men det er jo ikke det som er poenget. Poenget er jo om man har muligheten til og få kompositt signal fra pc'en uten av og kjøpe noen ekstra adapter (for den følger jo med... ) Kan ikke dette stoppe? Det ser ut som du er den eneste som greier å misforstå hva som er skevet. Poenget er at noen nVida-kort kan sende ut kompositt-signal fra s-video-utgangen på kortet uten å bruke noe adapter. Ingen i denne tråden burde være i tvil om at det er mulig å få kompositt via et adatapter, enten det følger med eller må kjøpes 3-part, lenge før du kom inn i tråden. Mr D har lagt frem kunskaper på området, i denne og andre tråder, som gjør at det ikke er tvil om at han vet hva han snakker om. Er i tvil om visse andre.
Mr D Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 (endret) Bukker og takker! P.S. Takk til snole som kunne / husket MHz-ene. Begynner å bli lenge siden jeg lærte det. Endret 18. januar 2004 av Mr D
overLoad Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 På kortet mitt, R9500, fulgte det med en liten adapter som settes i S-video utgangen på kortet. Da får du kompositt plugg i andre enden av adapteren. Den følger med på alle ati kort, trodde jeg, men det gjør det visst ikke. Det kan hende at det bare følger med på de nyeste. 9500 og oppover f.eks. Det betyr ikke nødvendigvis at du kan kjøre kompositt over S-video. Kan du definere dette i driveren? Nei, man kan ikke definere det i driveren, men det er jo ikke det som er poenget. Poenget er jo om man har muligheten til og få kompositt signal fra pc'en uten av og kjøpe noen ekstra adapter (for den følger jo med... ) Det er ikke det som menes i denne guiden Det som menes er at det sendes ut kompositt på den ene pinnen på s-video kontakten slik at man får farger ved hjelp av en s-video til scart kontakt. (slik på mine nvidia kort) Da kan jeg bruke en helt vanlig s-video til scart kontakt uten noen overgang.
snole Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 Bukker og takker! P.S. Takk til snole som kunne / husket MHz-ene. Begynner å bli lenge siden jeg lærte det. Hehe, husket og husket. Måtte lete etter det på Google en annen gang noen mente at PAL/B og PAL/G var forskjellig. Men hadde det på skolen for 6-7-8 år siden.
jonpet55 Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 (endret) Nei, man kan ikke definere det i driveren, men det er jo ikke det som er poenget. Poenget er jo om man har muligheten til og få kompositt signal fra pc'en uten av og kjøpe noen ekstra adapter (for den følger jo med... ) Kan ikke dette stoppe? Det ser ut som du er den eneste som greier å misforstå hva som er skevet. Poenget er at noen nVida-kort kan sende ut kompositt-signal fra s-video-utgangen på kortet uten å bruke noe adapter. Ingen i denne tråden burde være i tvil om at det er mulig å få kompositt via et adatapter, enten det følger med eller må kjøpes 3-part, lenge før du kom inn i tråden. Mr D har lagt frem kunskaper på området, i denne og andre tråder, som gjør at det ikke er tvil om at han vet hva han snakker om. Er i tvil om visse andre. Øhm.. Nå har ikke du fulgt med. Les øverst på siden (S.4), så skjønner du min mening... Men ok, jeg skal innrømme at nå har jeg begynt og kverulere og, men nå kan vi stoppe... Ps. Sjekk dobbeltkonsonantene dine, sofTest... Endret 19. januar 2004 av jonpet55
Mr D Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Våkn opp jonpet55. Du skriver jo: Jeg tror han mener i det heletatt og kunne få et kompositt signal ut av pc'en. Så skriver du om å bruke adapter eller kabelstump, men det er fordi det kommer s-video ut av PC-en... P.S. Ang. rettskriving; lær deg forskjell på og/å.
Hauk500 Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Til tråstarter: Siden du har Geforce kort er det sikkert lurt å skaffe deg programmet TVTOOL, dette er ett program som lar deg få mer kontroll på video-ut på Nvidia kortet ditt. Kansje du får løst problemet via dette. http://tvtool.info/help/help_eng.htm http://tvtool.info/index_e.htm Lykke til
jonpet55 Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Våkn opp jonpet55. Du skriver jo:Jeg tror han mener i det heletatt og kunne få et kompositt signal ut av pc'en. Så skriver du om å bruke adapter eller kabelstump, men det er fordi det kommer s-video ut av PC-en... Er det mulig?! Du skjønner hva jeg mener! Ok: Jeg tror han mener i det heletatt og kunne få et kompositt signal ut av pc'en\gjennom et adapter. Makan til kverulant har jeg ikke sett!
overLoad Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Våkn opp jonpet55. Du skriver jo:Jeg tror han mener i det heletatt og kunne få et kompositt signal ut av pc'en. Så skriver du om å bruke adapter eller kabelstump, men det er fordi det kommer s-video ut av PC-en... Er det mulig?! Du skjønner hva jeg mener! Ok: Jeg tror han mener i det heletatt og kunne få et kompositt signal ut av pc'en\gjennom et adapter. Makan til kverulant har jeg ikke sett! Men herregud da Jonpet55. Når skal du fatte at det ikke menes det. Les guiden på nytt Det er punkt 3 vi diskuterer.
jonpet55 Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Våkn opp jonpet55. Du skriver jo:Jeg tror han mener i det heletatt og kunne få et kompositt signal ut av pc'en. Så skriver du om å bruke adapter eller kabelstump, men det er fordi det kommer s-video ut av PC-en... Er det mulig?! Du skjønner hva jeg mener! Ok: Jeg tror han mener i det heletatt og kunne få et kompositt signal ut av pc'en\gjennom et adapter. Makan til kverulant har jeg ikke sett! Men herregud da Jonpet55. Når skal du fatte at det ikke menes det. Les guiden på nytt Det er punkt 3 vi diskuterer. Jeg hadde ikke lest punktet. Jeg skrev bare tilbake igjen utifra det Mr. D siterte. Men her står det jo tydelig at det stort sett bare er mulig på Nvidia kort, så da har Mr. D tatt feil på det punktet?
sofTest Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Ps. Sjekk dobbeltkonsonantene dine, sofTest... Når det gjelder rettskrivning, har du ikke lest Nettikette-siden du finner i menyen til venstre? Eller har argumentasjonen din blitt så tynn at du tar alle midler i bruk? Merk at moderatorene har lav toleranse for slikt. Blir spesielt patetisk når man ikke skriver 100% korrekt selv. Fra Nettiketten: En kritiserer aldri andre for skrivefeil eller grammatiske feil. Har du ikke noe bedre å bidra med enn det du til nå har kommet med i tråden, så kan du like godt holde deg borte. Når bare du greier å misforstå, så må du da lukte lunta? Du kan ikke bare tro at han mener komposittsignal via adapter, når det gang på gang understrekes av oss andre (inkl. Mr D), at vi snakker om å få komposittsignal direkte fra kortet uten adapter. Mr D's kommentar gikk spesifikt på det som står under punkt 3 i guiden det var linket til, men det du maser om kommer under punkt 4 i guiden. Selv du ser vel at sitatet fra Mr D's kommentar kommer fra punkt 3 i guiden (som nå er oppdatert)?
overLoad Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Jeg hadde ikke lest punktet. Jeg skrev bare tilbake igjen utifra det Mr. D siterte. Men her står det jo tydelig at det stort sett bare er mulig på Nvidia kort, så da har Mr. D tatt feil på det punktet? Hæææ. Det var jo han som sa at det kun var mulig på NVIDA og du sa at det var mulig på ditt kort også.
jonpet55 Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 (endret) Ps. Sjekk dobbeltkonsonantene dine, sofTest... Når det gjelder rettskrivning, har du ikke lest Nettikette-siden du finner i menyen til venstre? Eller har argumentasjonen din blitt så tynn at du tar alle midler i bruk? Merk at moderatorene har lav toleranse for slikt. Blir spesielt patetisk når man ikke skriver 100% korrekt selv. Fra Nettiketten: En kritiserer aldri andre for skrivefeil eller grammatiske feil. Har du ikke noe bedre å bidra med enn det du til nå har kommet med i tråden, så kan du like godt holde deg borte. Når bare du greier å misforstå, så må du da lukte lunta? Du kan ikke bare tro at han mener komposittsignal via adapter, når det gang på gang understrekes av oss andre (inkl. Mr D), at vi snakker om å få komposittsignal direkte fra kortet uten adapter. Mr D's kommentar gikk spesifikt på det som står under punkt 3 i guiden det var linket til, men det du maser om kommer under punkt 4 i guiden. Selv du ser vel at sitatet fra Mr D's kommentar kommer fra punkt 3 i guiden (som nå er oppdatert)? Puh... Denne tråden har jo BARE blitt surr og kverulering uansett, så vi kunne like godt lagt den over til søppel. Dessuten leste jeg ikke guiden før den ble oppdatert. Som sagt leste jeg den nå nettopp, og da var den blitt oppdatert. Og du klager på at jeg surrer med punktene? Tydelig at du gjør det: 3. Aktivisere kompositt via S-video Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har mange skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet. Endringen gjøres i driveren til skjermkortet.Dette er stort sett kun mulig på NVIDIA kort.Det vil da være mulig å få farger ved bruk av en S-video til scart overgang. Har du skjønt hvilket punkt som er hvilket nå? Og nei, jeg har ikke lest nettikett siden. Har andre ting og gjøre på fritiden. (Som f.eks. og "diskutere" her... Mye morsommere... ) Endret 19. januar 2004 av jonpet55
jonpet55 Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Jeg hadde ikke lest punktet. Jeg skrev bare tilbake igjen utifra det Mr. D siterte. Men her står det jo tydelig at det stort sett bare er mulig på Nvidia kort, så da har Mr. D tatt feil på det punktet? Hæææ. Det var jo han som sa at det kun var mulig på NVIDA og du sa at det var mulig på ditt kort også. Nettopp. Poenget er at nå har de skrevet om guiden, slik at det er riktig. Først sto det at kompositt signalet fantes allerede i skjermkortet, og ikke ble laget på utsiden av skjermkortet ved hjelp av en adapter. Og sånn var det med alle skjermkort, men nå står det at det bare gjelder Nvidia. Men det var det jeg tenkte han hadde formulert litt galt, slik at det kunne mistolkes som det jeg skrev over. Derfor trodde jeg at han mente og i det heletatt kunne få et signal enten det var fra adapter eller direkte ut, noe de andre ikke var enige i. Ingen vet hva han mente, men nå har han iallefall skrevet det om, så det får være det samme. Sorry litt innviklet formulering, men hele temaet er så innviklet at det er "umulig" og formulere det bedre...
Mr D Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Det var jo litt interessant at hjemmekino.no har gjort endringer mens vi har holdt på her. Er det tilfeldig, eller følger de med her på forumet. I såfall kommer det i hvertfall noe godt ut av denne tråden (for vi har ikke hørt noe fra trådstarter ). Så var det jonpet55 da; Du hadde ikke lest artikkelen vi diskuterte og du har ikke lest nettikette-siden. Men har du lest retningslinjene? De skal du bekerefte at du har lest når du registrer deg her på forumet - og der står det også henvisning til nettikette....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå