Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skrapelyd


Helmaaa

Anbefalte innlegg

Hei. Tidligere idag punkterte jeg dekket på bilen min (grunnet slitasje innerst på dekket)- (venstre side). Dette er en Volkswagen Passat 2006 Modell. Jeg skriftet til et piggdekk, da jeg ikke hadde noe reservedekk. Jeg kjører da ca. 15km og det oppstår en ekstrem skrapelyd fra høyre siden av bilen. Lydene høres likt ut som tidligere på dagen (skrapelyd, som om dekket er punktert). Jeg sjekker, og alle dekk er fine. Hva kan dette være? er det farlig? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beskrivelsen din ble litt vag, du greier ikke høre om det kommer fra foran eller bak på høyre side? Er skrapelyden konstant (lydstyrke, intensitet)? Uavhengig av hastighet? Er dette en Passat med firehjulstrekk (4Motion)?

Første som slår meg er at lyden kommer fra stein som er kilt mellom bremseskive og bremsekloss eller fra bremseskjoldet på den siden, dvs. at deler av dette skjoldet kommer borti bremseskiven og lager skrapelyd. Disse skjoldene pleier å ruste og kan da lettere bøye seg og komme borti bremseskiven og lage skrapelyd. Kan sjekkes ved å jekke opp bilen foran, bak på den siden og rotere hjulet (kommet det skrapelyd?). Tar man av hjulet kan man sjekke visuelt om bremseskjoldet kommer borti bremseskiven og eventuelt bøye det ut igjen. Ingen av disse årsakene er normalt sett ‘farlige’ men  bør sjekkes ut.

Sjekk også at både indre og ytre drivakselmansjett (sitter på drivakslingene på alle fire hjul hvis firehjulstrekk, kun foran hvis forhjulsdrevet bil) er hele. Det er ofte spor av fett på felgen eller i hjulbuen hvis en slik gummimansjett er defekt (sprukket). Bør utbedres omgående for å unngå fordyrende reparasjoner (ekstra slitasje pga. manglende smøring/fett av drivakselknuter) og/eller havari.

Alternativt defekt hjullager men da er det gjerne mer ulyd når man svinger den ene veien 🤔 Defekt hjullager bør skiftes innen kort tid. Se forøvrig f. eks. denne videoen for tips til feilsøking på defekt hjullager.

image.thumb.png.0b2934607ecca6934e816f97e5b7879c.png

(eksempel på bremseskjold bak)


image.png.f5c016722ae9b36729e7d6733ac5df46.png

(eksempel på indre og ytre drivakselmansjett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...