Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Delt ADSL for svigermor.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan denne settes opp isteden for ADSL modemet, I tilegg til modemet eller hva?, skal være billig enkelt og takle to pc`er.

Endret av Cid
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken leverandør er det som leverer ADSLen?

Hvis det er NGT eller noen av disse som leverer routere, så behøver hun bare en vanlig switch. Er det Telenor (som bruker PPPoE), eller andre som leverer bare en IP, så kan hun bruke den du linker til.

-KJ

Skrevet

Det er telenhor, med et nokia modem over pppoe, det er fire porter på det men det er vel låst??? har hørt rykter om at portene kan gjen åpnes, noen tips??

Skrevet

Skulle vel bare være å plugge den andre maskinen rett i routeren. Har noen venner som har telenor ADSL og de bruker bare en router og kobler tre maskiner inn i routeren.

Skrevet
Det er telenhor, med et nokia modem over pppoe, det er fire porter på det men det er vel låst??? har hørt rykter om at portene kan gjen åpnes, noen tips??

Nei, det kan ikke settes opp som router.

Den routeren du linket til vil nok fungere utmerket men den vik ikke erstatte modemet, du må koble den til modemet og PC-ene til routeren igjen og sette den opp med PPPoE.

Ganske enkelt.

Skrevet

takker agvg, :yes: det var et svar jeg likte. Men er fortsatt sikker på at modemet kunne "låses" opp ved hjelp av telnet på en eller annen måte, Anyone?

Skrevet
takker agvg, :yes: det var et svar jeg likte. Men er fortsatt sikker på at modemet kunne "låses" opp ved hjelp av telnet på en eller annen måte, Anyone?

Nei, det har ikke noen routerfunksjon.

Jeg har snakket med en ingeinør hos Nokia Norge om akuratt dette i de tider TN leverte ut disse og denne modellen har ikke HW til dette.

Skrevet

Da godtar vi dette som en sannhet, en gang må jeg gi meg jeg og... selv om jeg ikke liker det ;)

Skrevet
switch kan brukes, men da har du ikke dhcp server.

Kan bli et lite problem med nettverket.

I tilleg støtter ikke svitjser oppkobling med PPPOE.

Dvs. at du må ha en "ruter" uansett. Dette kan også være en gammel maskin med "ruter-os" eller linux.

Coyote er et slikt www.coyotelinux.com - Alt du trenger på en diskett. Trenger ikke HD, cdrom osv..

Smoothwall er mer avansert, men mange sverger til denne. www.smoothwall.com

Det er også mulig å sette opp windows eller linux box som lar deg gjøre dette. Uansett må du da kombinere "rutermaskinen" med en svitsj/HUB

Men en standalone ruter er jo det beste/enkleste uansett.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...