Gå til innhold

Statistikkemner på UiO - hvor nødvendige er forkunnskapskravene?


remilio

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en bachelorgrad i informatikk fra før og er i full jobb, men har lyst til å ta matematikkemner for å åpne litt fler dører når det gjelder hvilke mastergrader der jeg kvalifiserer for opptak. Typiske krav er kalkulus, lineær algebra og statistikk. Har lyst til å få tatt dette deltid over 2 år. MAT1100, MAT1110, og MAT1120 (Kalkulus, Kalkulus og lineær algebra, og lineær algebra) bygger fint på hverandre. Men emnene:
- STK1100 – Sannsynlighetsregning og statistisk modellering
- STK1110 – Statistiske metoder og dataanalyse

er jeg mer usikker på.

Sistnevnte har IN1900 – Introduksjon i programmering for naturvitenskapelige anvendelser som forkunnskapskrav. Jeg har hatt IN1000 (Python) og IN1010 (Objektorientert programming i Java), som begge er uten fokus på naturvitenskaplige anvendelser. 

Begge emnene har også anbefalt MAT-INF1100 – Modellering og beregninger som forkunnskapskrav. Har ikke hatt noe tilsvarende her, hvor relevant vil dere si emnet er?

Hadde jeg klart å komme meg greit gjennom de to emnene uten å ta de to fagene, eller bør jeg prøve å få med meg disse også, selv om de ikke er eksplisitt krav for de mastergradene jeg er interessert i?

 

Planen min ser omtrent slik ut - og vil nok prøve å ta et emne eller to i fjerde semester også. 

image.png.721946375172987a75db31dc1c82ccec.png  

Håper noen har litt innsikt her! :) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, remilio said:

Hei,

Jeg har en bachelorgrad i informatikk fra før og er i full jobb, men har lyst til å ta matematikkemner for å åpne litt fler dører når det gjelder hvilke mastergrader der jeg kvalifiserer for opptak. Typiske krav er kalkulus, lineær algebra og statistikk. Har lyst til å få tatt dette deltid over 2 år. MAT1100, MAT1110, og MAT1120 (Kalkulus, Kalkulus og lineær algebra, og lineær algebra) bygger fint på hverandre. Men emnene:
- STK1100 – Sannsynlighetsregning og statistisk modellering
- STK1110 – Statistiske metoder og dataanalyse

er jeg mer usikker på.

Sistnevnte har IN1900 – Introduksjon i programmering for naturvitenskapelige anvendelser som forkunnskapskrav. Jeg har hatt IN1000 (Python) og IN1010 (Objektorientert programming i Java), som begge er uten fokus på naturvitenskaplige anvendelser. 

Begge emnene har også anbefalt MAT-INF1100 – Modellering og beregninger som forkunnskapskrav. Har ikke hatt noe tilsvarende her, hvor relevant vil dere si emnet er?

Hadde jeg klart å komme meg greit gjennom de to emnene uten å ta de to fagene, eller bør jeg prøve å få med meg disse også, selv om de ikke er eksplisitt krav for de mastergradene jeg er interessert i?

 

Planen min ser omtrent slik ut - og vil nok prøve å ta et emne eller to i fjerde semester også. 

image.png.721946375172987a75db31dc1c82ccec.png  

Håper noen har litt innsikt her! :) 

 

Matematikken er enkel. Senere er det nesten bare lineær algebra som krever litt.
Du kan regne med en del statistiske begreper og innføring i R og håndtering av data.
Jeg har en del emner på masternivå i statistikk.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Rhabagatz said:

Matematikken er enkel. Senere er det nesten bare lineær algebra som krever litt.
Du kan regne med en del statistiske begreper og innføring i R og håndtering av data.
Jeg har en del emner på masternivå i statistikk.

Tusen takk for svar! Betryggende å høre.

Så dette (fra "Hva lærer du " MAT-INF1100) er egentlig ikke så relevant? Mye av det virker mer relevant for veldig teoretisk matte, noe jeg ikke skal videre med.

Quote

Etter å ha fullført emnet:

  • kjenner du grunnleggende egenskaper ved hele tall og reelle tall, hvordan de representeres på datamaskin og begrensninger ved representasjonene
  • kan du finne formler for løsningen til noen differens- og differensialligninger
  • kan du finne fram til og programmere numeriske metoder både for tilnærmet beregning av den deriverte, integralet av generelle funksjoner og for tilnærmet løsning av ligninger, differensligninger og differensialligninger
  • kjenner du begrensningene til de numeriske metodene i emnet og kan estimere deres feil ved hjelp av Taylors formel med restledd og prinsippene for representasjon av reelle tall på datamaskin
  • kan du utlede enkle matematiske modeller for praktiske problemer ved hjelp av deriverte, integraler og ulike typer ligninger
  • kan du gjennomføre induksjonsbevis og enkle matematiske argumenter og presentere dem på en klar og oversiktlig måte med passende notasjon og terminologi

 

Endret av remilio
Lenke til kommentar
14 minutes ago, remilio said:

Tusen takk for svar! Betryggende å høre.

Så dette (fra "Hva lærer du " MAT-INF1100) er egentlig ikke så relevant? Mye av det virker mer relevant for veldig teoretisk matte, noe jeg ikke skal videre med.

 

Nå svarte jeg i utgangspunktet bare for statistikkemnene.

MAT INF er vel nyttig for ingeniører som skal programmere, men også grafikk er matematikktungt.

 

Mitt råd er å ta et semester om gangen. Du vil forstå mer av de ulike emnene etter hvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...