Gå til innhold

Ny gamingPC til maks 25k


Anbefalte innlegg

Hei!

Har spurt flere folk om råd, og noe den ene personen anbefaler, fraråder den andre på det sterkeste, vice versa. Så for å gjøre det enda mer komplett for meg selv, så spør jeg om råd også her! 

 

En liten oppsummering:

  • Ønsker en ny gaming-PC til minimum 20k, maksimum 25k (Kan fint gå litt over om prisen skulle gå på bekostning av noe) 
  • 32GB RAM minimum
  • Sikter meg inn mot 1440p (Har en 1080p-skjerm som jeg kommer til å bytte ut med 1440. Tror 4k blir for dyrt, og ikke verdt det)
  • Prioriterer CPU-krevende spill, men ønsker også å kunne spille spill som krever mye av skjermkortet, og da helst på høyest grafikk!)
  • Ønsker å få den ferdigbygget, men kan bygge selv om nødvendig. 
  • "Beste av det beste" innenfor budsjett, slik at jeg slipper å bytte ut komponenter allerede om et par år. 

 

 

Ønsker å erstatte min 8 år gamle gaming-PC med noe bedre. Jeg kommer til å kjøpe fra Komplett, og foretrekker at de bygger den for meg. Kan om nødvendig bygge selv. På pris ønsker jeg å legge meg rundt 20k. Ønsker å si absolutt maks 25k, men om den går en tusenlapp eller to over hvis jeg får med meg et super bra komponent, så gjør ikke det noe. 

Jeg har sett meg ut et par, som f.eks. denne:

Spoiler

Screenshot_20230720_110947_Firefox.jpg

 

Denne har en totalpris på 27 451 kr, som jeg synes kanskje er litt i det meste laget. En annen er denne, som må bygges selv:

Spoiler

image.png.ed2903699bd11b52002ad2631db270a5.png

 

"Problemet" med den første PCen er at 7700X er uten vcache, og at 12 GB VRAM blir litt lite med tiden. Problemet med PC nr. 2 er at Ryzen 9 mangler "3D vcache". Jeg har personlig null erfaring med hardware, så dette er kun ting jeg har blitt fortalt når jeg har spurt andre om råd. 

 

Har dere noen gode forslag til meg? Jeg er veldig glad i CPU-krevende spill - som kommende Cities Skylines 2, Transport Fever 2, osv - og kommer nok til å prioritere dette. Men har også lyst å kunne spille grafikk-krevende spill om jeg kommer over noe bra der. Ser f.eks. veldig fram til Starfield! Min forrige PC er 8 år gammel og kan ikke oppgraderes mer, og denne nye PCen ønsker jeg å ha i alle fall i 10 år. Jeg har ikke noe imot å måtte bytte komponenter etter noen år, men vil helst starte med "det beste av det beste" (Innenfor budsjett), slik at jeg slipper å måtte begynne å bytte komponenter allerede om et par år.

Takker og bukker for all hjelp på forhånd!

 

Endret av After8
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tenker du bør gå for noe i denne duren:

Det viktige:

Ryzen 7800X3D til ca. 5,500 kr (og lett å oppgradere om noen år siden amd pleier å holde samme arkitektur en stund (AM5). denne er også spesielt bra til cpu-intensive spill - er optimert for det. også bra med v-cache. 

32 GB g.skill DDR5 6000 mhz ram til ca. 1,800 kr

Et AM5 hovedkort modell B650 (f.eks. ASUS TUF Gaming B650 m/ wifi til ca. 2,800 kr)

Grafikkort. Her er jo selve "the main dish". tror jeg ville gått for enten en 4070TI til rundt 11,000 eller en AMD 7900xt til rundt samme pris. slev om du spiller mest CPU krevende, er denne ganske fremtidsproof om du da ikke skal spille det nyeste innen AAA spill fremover. om du kun skal kjøre 1080 eller 1440, vil nok ikke 12 GB ram være et problem med det første. men AMD sin 7900XT har 16.

To m.2 SSD, en på 1GB til OS og diverse, og en på 2GB til annet. (pass på god kvalitet på disse og NVMe og PCIe 4.0) til sammen rundt 2,500 kr

Kabinett: mye bra til rundt 1000-1500 kr. 

Trenger også en strømforsyning på 750-800 W. 

og en skjerm da. kanskje jeg ville vurdert en 3440x1440 skjerm om du spiller mye strategispill? regnet ikke med skjerm i prisen.

tror du kan få alt dette for under 25k. 

EDIT: du trenger en god cpu vifte. som f.eks. Noctua NH U 12. Grunnen at jeg ville vagt Noctua er at de er superenkle å installere, og veldig stillegående. 

ikke stress med vannkjøling.

ville bygget selv, evt. hørt med noen som kunne gjøre det for deg.

 

 

 

 

 

Endret av gullkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...