Gå til innhold

Åtte norske spill får 21,6 millioner kroner i tilskudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med fare for å krenke noen. Hvorfor er kriteriene begrenset til norske nisjespill som noen knapt nok kommer til å spille? Så mye penger og ressurser som kunne vært brukt på norsk spillutvikling av spill med internasjonalt potensial. Finnes det ikke støtte til dette? Det burde minst eksistere støtte til begge deler. Vil norge heller ha et norsk spill som varer i 30 minutter hvor man ser utover havet og tvinner tommeltotter. Eller vil norge ha spill innenfor sjangere som kan ligge i verdenstoppen i popularitet i fremtida?
Lenke til kommentar
etreX skrev (28 minutter siden):

Med fare for å krenke noen. Hvorfor er kriteriene begrenset til norske nisjespill som noen knapt nok kommer til å spille? Så mye penger og ressurser som kunne vært brukt på norsk spillutvikling av spill med internasjonalt potensial. Finnes det ikke støtte til dette? Det burde minst eksistere støtte til begge deler. Vil norge heller ha et norsk spill som varer i 30 minutter hvor man ser utover havet og tvinner tommeltotter. Eller vil norge ha spill innenfor sjangere som kan ligge i verdenstoppen i popularitet i fremtida?

Det er ingen ting som tilsier at man ikke vil få støtte til et større spill.. 

https://www.nfi.no/sok-tilskudd/utvikling/utvikling-av-spill-etter-kunstnerisk-vurdering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Håvard said:

Det er ingen ting som tilsier at man ikke vil få støtte til et større spill.. 

https://www.nfi.no/sok-tilskudd/utvikling/utvikling-av-spill-etter-kunstnerisk-vurdering

Jeg tipper det etreX sikter til er:

Søknaden må gjelde et norsk kulturprodukt som oppfyller minst tre av de fire punktene i kulturtesten:

  • Designdokumentet eller litterært forelegg er originalskrevet på norsk eller samisk. 
  • Dataspillet er på norsk eller samisk språk. 
  • Prosjektet fokuserer på norsk språk, kultur og historie, eller tematikk som har relevans for en norsk målgruppe. 
  • Dataspillet har et vesentlig bidrag fra opphavere eller utøvende kunstnere bosatt i Norge eller et annet EØS-land. 

Hvis de mest suksessfulle spilltitlene fra våre naboland hadde blitt laget i Norge, så hadde de ikke fått utviklingstilskudd.

Så kan man selvsagt snu på det: De norske spillsuksessene Age of Conan, Den Lengste Reisen, Drømmefall, Anarchy Online, Project I.G.I. lyktes uten tilskudd.

Lenke til kommentar

Hei, tenkte å rydde opp litt i noen missforståelser.

Kravene fra NFI er veldig lite begrensende selv om det kan se annerledes ut.

Bruker her Earthlock (2018) som eksempel.

1. Språkkrav.

Earthlock 1 ble utgitt på 12 språk, norsk en av dem. Norsk språk går veldig greit å gjøre selv som norsk utvikler og føles ikke som et urimelig krav med tanke på hvor mye NFI gir.

2. Marked

Spillet har solgt over 2.5 millioner kopier hvor under 1-2% har vært i Norge. Vår fokus er derfor ikke spesielt på Norge, selv om det er hyggelig at det spilles hjemme.

3. "...fokuserer på norsk språk, kultur og historie, eller tematikk som har relevans for en norsk målgruppe. "

Dette tolkes av NFI som stort sett alle historier skrevet av norske forfattere. Fantasiverdenen i Earthlock er defor definert som norsk. Dette begrenser oss ikke på noen måte. Det er en seiglivet myte at vi må lage spill om troll og vikinger.

4. Dataspillet har et vesentlig bidrag fra opphavere eller utøvende kunstnere bosatt i Norge eller et annet EØS-land. 

Dette sikrer at det faktisk er norske studios og utviklere som får støtten og ikke strå-selskap opprettet av utenladske eiere. Vi har noen utenladske investorer i Snowcastle, men majoriteten er norske. Vi har over 15 forskjellig nasjoner representert blandt ansatte, så her er det mye frihet.

Det er viktig å huske på at dette er midler som tildeles via kulturdepartementet. Mer generell nøringssstøtte til bransjen bør komme gjennom næringsdepartementet slik som England, Canada, Frankrike, Australia, mm hvor man får 30%-40% støtte til spillselskapene gjennom skatteordninger.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bendik1 skrev:

Hei, tenkte å rydde opp litt i noen missforståelser.

Kravene fra NFI er veldig lite begrensende selv om det kan se annerledes ut.

Bruker her Earthlock (2018) som eksempel.

1. Språkkrav.

Earthlock 1 ble utgitt på 12 språk, norsk en av dem. Norsk språk går veldig greit å gjøre selv som norsk utvikler og føles ikke som et urimelig krav med tanke på hvor mye NFI gir.

2. Marked

Spillet har solgt over 2.5 millioner kopier hvor under 1-2% har vært i Norge. Vår fokus er derfor ikke spesielt på Norge, selv om det er hyggelig at det spilles hjemme.

3. "...fokuserer på norsk språk, kultur og historie, eller tematikk som har relevans for en norsk målgruppe. "

Dette tolkes av NFI som stort sett alle historier skrevet av norske forfattere. Fantasiverdenen i Earthlock er defor definert som norsk. Dette begrenser oss ikke på noen måte. Det er en seiglivet myte at vi må lage spill om troll og vikinger.

4. Dataspillet har et vesentlig bidrag fra opphavere eller utøvende kunstnere bosatt i Norge eller et annet EØS-land. 

Dette sikrer at det faktisk er norske studios og utviklere som får støtten og ikke strå-selskap opprettet av utenladske eiere. Vi har noen utenladske investorer i Snowcastle, men majoriteten er norske. Vi har over 15 forskjellig nasjoner representert blandt ansatte, så her er det mye frihet.

Det er viktig å huske på at dette er midler som tildeles via kulturdepartementet. Mer generell nøringssstøtte til bransjen bør komme gjennom næringsdepartementet slik som England, Canada, Frankrike, Australia, mm hvor man får 30%-40% støtte til spillselskapene gjennom skatteordninger.

"Så kan man selvsagt snu på det: De norske spillsuksessene Age of Conan, Den Lengste Reisen, Drømmefall, Anarchy Online, Project I.G.I. lyktes uten tilskudd." De fleste av disse spillene ble laget før det var noen støtte ordning eller mens ordningen var bitteliten. Drømmefall hadde definintivt fått støtte hvis det ble laget i dag. Mulig at de andre også hadde fått i dag...bortsett fra at Funcom nå er eid av kinesiske Tencent.
Lenke til kommentar
TST skrev:
6 minutes ago, Håvard said:

Det er ingen ting som tilsier at man ikke vil få støtte til et større spill.. 

https://www.nfi.no/sok-tilskudd/utvikling/utvikling-av-spill-etter-kunstnerisk-vurdering

Jeg tipper det etreX sikter til er:

Søknaden må gjelde et norsk kulturprodukt som oppfyller minst tre av de fire punktene i kulturtesten:

  • Designdokumentet eller litterært forelegg er originalskrevet på norsk eller samisk. 
  • Dataspillet er på norsk eller samisk språk. 
  • Prosjektet fokuserer på norsk språk, kultur og historie, eller tematikk som har relevans for en norsk målgruppe. 
  • Dataspillet har et vesentlig bidrag fra opphavere eller utøvende kunstnere bosatt i Norge eller et annet EØS-land. 

Hvis de mest suksessfulle spilltitlene fra våre naboland hadde blitt laget i Norge, så hadde de ikke fått utviklingstilskudd.

Så kan man selvsagt snu på det: De norske spillsuksessene Age of Conan, Den Lengste Reisen, Drømmefall, Anarchy Online, Project I.G.I. lyktes uten tilskudd.

ja, det var akkurat det jeg sikta til. at noen lykkes uten tilskudd ser jeg dog heller ikke hvordan kan brukes som et motargument.
Lenke til kommentar
Bendik1 skrev:

Hei, tenkte å rydde opp litt i noen missforståelser.

Kravene fra NFI er veldig lite begrensende selv om det kan se annerledes ut.

Bruker her Earthlock (2018) som eksempel.

1. Språkkrav.

Earthlock 1 ble utgitt på 12 språk, norsk en av dem. Norsk språk går veldig greit å gjøre selv som norsk utvikler og føles ikke som et urimelig krav med tanke på hvor mye NFI gir.

2. Marked

Spillet har solgt over 2.5 millioner kopier hvor under 1-2% har vært i Norge. Vår fokus er derfor ikke spesielt på Norge, selv om det er hyggelig at det spilles hjemme.

3. "...fokuserer på norsk språk, kultur og historie, eller tematikk som har relevans for en norsk målgruppe. "

Dette tolkes av NFI som stort sett alle historier skrevet av norske forfattere. Fantasiverdenen i Earthlock er defor definert som norsk. Dette begrenser oss ikke på noen måte. Det er en seiglivet myte at vi må lage spill om troll og vikinger.

4. Dataspillet har et vesentlig bidrag fra opphavere eller utøvende kunstnere bosatt i Norge eller et annet EØS-land. 

Dette sikrer at det faktisk er norske studios og utviklere som får støtten og ikke strå-selskap opprettet av utenladske eiere. Vi har noen utenladske investorer i Snowcastle, men majoriteten er norske. Vi har over 15 forskjellig nasjoner representert blandt ansatte, så her er det mye frihet.

Det er viktig å huske på at dette er midler som tildeles via kulturdepartementet. Mer generell nøringssstøtte til bransjen bør komme gjennom næringsdepartementet slik som England, Canada, Frankrike, Australia, mm hvor man får 30%-40% støtte til spillselskapene gjennom skatteordninger.

takk for informativ post. da sitter jeg igjen med et litt anna inntrykk enn at man må lage spill med kjøttkake i brun saus for å få støtte ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...