Gå til innhold

ati radeon 9600/256mb

Shiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært borti dette? Jeg skulle innstallere en brannmur og greide å blokkere noe mellom grafikkkortet og maskinen. Kanskje en driver? Ihvertall det som skjedde var at grafikken plutselig ble grapset. Iconer ble utydelig og når jeg bootet windows var logoen bare graps. Dette var et radeon 9600. Når jeg byttet til et gforce mx-420 funket alt fint igjen.

Avinstallerte hele brannmuren, tok backup av alle filer og formaterte hardisken i forbannelse. Etterpå innstallerte jeg windows på nytt for å være sikker på at det ikke lå noe rusk igjen og saboterte for grafikkkortet. Men nei, grafikken var like grapset selv med nyeste drivere og ati kontrollpanel.

Jeg mistenkte da at noe var røket på grafikkkortet og at det kanskje ikke hadde noe med brannmuren å gjøre. At kortet rett og slett tilfeldig takket for seg der og da. Må inrømme at jeg også har guffet opp volten i bios på flere steder. Men maskinen har gått så og si døgnet rundt i to måneder etter at jeg satte i kortet uten problemer. Har spillt batttlefield i timesvis uten noe problemer. Her var det bare snakk om nye uskyldig klikking i windows. Bilder og slikt ble vist helt fint, men iconer var utydelig.

Kan det være noe med grafikkkortet som har med grafikken til, eller styrer iconer eller noe som har røket? ram kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

mmm, Windows logoen was bare grasp sier du?

Såvidt jeg vet er ikke driverne lastet ennå på det tidspunktet av booten.

Trur nok det er en feil i hardwaren eller kansje bios...

Har du sjekket at kortet sitter godt på plass?

Hva med strømforsyninga, har du tilstrekkelig med strøm til systemet ditt?

Kansje en ny flash bios vil hjelpe...

Endret av ExTerminator
  • 3 uker senere...
Skrevet

Strømforsyningen er på 350w. Har to hardisker og ca 5-6 vifter gående. Jeg gikk og leverte det tilbake til elkjøp der jeg kjøpte det. De skulle se på det og fikse det, etter mye om og men fikk jeg et nytt kort. Det som dukket opp på skjermen kunne minne litt om dette som beskrives som artifacts. Har lastet ned flashrom og bios tilfelle det skulle skje igjen.

Det som også skjedde var at hver gang jeg bootet windows var grafikken justert

til 4bits. Når jeg satte den til 32 bits var det tilbake til 4bits igjen etter en reboot.

Skrevet

Vel.. naaaah. Jeg satte den på fullt i bios. Tror det var 1.7v eller 1.8v. Trodde det skulle gå greit hvis en fikser litt på ramsinkene og kliner på en større vifte. Det funket i to måneder. Har fikset på det nye kortet men her skal jeg ha 2 vifter. Legger inn bilder (av bedre kvalitet denne gangen) av prosjektet på www.skruju.com snart. bare finne et bra screencapture progg.

Skrevet

Husk på at AGP-spenning ikke nødvendigvis stiller krav til kjøling, men heller til HK. Sett den ned til default igjen, siden det ikke er så stor ytelsesøkning uansett.

Skrevet

Jeg synes jeg merker forandring. Med at grafikken ikke hakker så mye, eller heller mindre når en roterer i 3d spill. Jeg merker forskjell på det mx420 jeg har innstalllert midlertidig. Men er det slik at hvis agp volten er for høy så kan kortet takke for seg? Jeg tenkte biosen var designet slik at du kunne skru opp agp til en grense alle kort ville tåle og at andre volt settings ikke er implentert for da ryker kortet garantert. :scared:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...