Gå til innhold

Fjerne Triax TOU-14 antennekontakt for kabel-tv (Gammel Canal Digital boks) og erstatte med fiberuttak


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en tomannsbolig som har to stk "Triax TOU-14 antennekontakter".

Kontakt "A" har coax-kabel kommende ut fra seg. Dette er TV-signaler til gammel Canal Digital  boks.

Kontakt "B" har fiber kommende ut fra seg som går til samme Canal Digital boks.

Jeg tenkte jeg skulle få ryddet opp i kontaktene. Kontakt A med TV-signaler har jeg ikke bruk for, hvordan skal jeg gå frem for å ta bort denne? Kontakt B med fiber ønsker å bytte til en boks hvor jeg kan plugge inn fiber - er det mulig? F.eks. finner jeg på Clas Ohlson nettverksuttak kontakt for vanlig nettverk, men ikke fiber (https://www.clasohlson.com/no/Elektro/Elektroinstallasjon/Nettverksuttak/c/2390).

 

 

20230309_175742.jpg

a.png

b.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær forsiktig når du "herjer" med selve fiberkablene her, for det kan være fort å skade dette. Slik det er koblet fra nå, spesielt i kombo med oppussing, så har du vel fiberkoblinger her som fort kan forringes av støv.

Hvis du vil ha bort koaks-kontaktene, er det bare å koble koaksen fra fibermodemet og fjerne kontakten. Delen som bilde 3 viser sitter vel montert på baksiden av fibermodemet som er er i nedre del av bilde 2. Dette utstyret er du vel avhengig av (mulig det er mulig å erstatte med en mediekonverter, da dette er P2P-fiber så vidt jeg forstår). Men slik jeg tolker kompetansenivået her, ville jeg sterkt frarådet å starte en prosjekt med egen mediekonverter for fiber. Fiberen her terminteres da i fibermodemet, som igjen har ethernet-kontakt for å koble til en ruter. 

Koakskontakten merket SAT er vel fra en tidligere parabolinstallasjon og er vel helt uavhengig av det hele.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...