Gå til innhold

Negativt resultat


Anbefalte innlegg

Mitt ENK endte opp med noen tusen i negativt resultat i år, og jeg har hørt at det vil påvirke pensjon negativt, stemmer dette? Vil jeg bli straffet den dagen jeg går av med pensjon? 
 

Jeg driver ENK’et på deltid, så har en annen hovedjobb, om det skulle være av betydning. Men er svært bekymret for om dette negative resultatet skal påvirke pensjon, når det kun er snakk om noen få tusen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enk2022 skrev (41 minutter siden):

Mitt ENK endte opp med noen tusen i negativt resultat i år, og jeg har hørt at det vil påvirke pensjon negativt, stemmer dette? Vil jeg bli straffet den dagen jeg går av med pensjon? 
 

Jeg driver ENK’et på deltid, så har en annen hovedjobb, om det skulle være av betydning. Men er svært bekymret for om dette negative resultatet skal påvirke pensjon, når det kun er snakk om noen få tusen. 

Nei. 

Personinntekt holdes adskilt for lønnsinntekt og inntekt fra enkeltpersonforetak. 

Personinntekt er det tallet som brukes for å beregne trygdeavgift og trinnskatt. (Og pensjon)

Underskuddet i alminnelig inntekt vil motregnes annen inntekt med en gang. 

Underskuddet i personinntekten vil motregnes overskuddet i personinntekt i enkeltpersonforetaket neste  år.  (Hvis du aldri får overskudd igjen vil du ikke ha noe å motregnes dette mot)

 

 

 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (4 timer siden):

Nei. 

Personinntekt holdes adskilt for lønnsinntekt og inntekt fra enkeltpersonforetak. 

Personinntekt er det tallet som brukes for å beregne trygdeavgift og trinnskatt. (Og pensjon)

Underskuddet i alminnelig inntekt vil motregnes annen inntekt med en gang. 

Underskuddet i personinntekten vil motregnes overskuddet i personinntekt i enkeltpersonforetaket neste  år.  (Hvis du aldri får overskudd igjen vil du ikke ha noe å motregnes dette mot)

 

 

 

Tusen takk for svar! Satser jo på at det blir overskudd igjen i år. 
Så må jeg tydeligvis finne meg ny regnskapsfører, var hun som sa at jeg måtte passe på å ikke ende med underskudd på ENK for det ville påvirke pensjon negativt. Men orker ikke betale henne 1000 kr for å forklare hva hun mente.

Lenke til kommentar
Enk2022 skrev (12 timer siden):

Tusen takk for svar! Satser jo på at det blir overskudd igjen i år. 
Så må jeg tydeligvis finne meg ny regnskapsfører, var hun som sa at jeg måtte passe på å ikke ende med underskudd på ENK for det ville påvirke pensjon negativt. Men orker ikke betale henne 1000 kr for å forklare hva hun mente.

Jeg vet ikke hva hun mente, det kan hende at hun bare mente at ett overskudd i år ville vært bra for deg.  
Hvis du har lønn under 7,1 G (780 000 kr i 2022) så ville det vært bra for pensjonsopptjeningen din å ha inntekt i enk sånn at du kommer opp imot 7,1G , bra periodisering blir derfor ekstra viktig hvis du noen år går over og noen år er under denne inntekten, (hvis du alle år er under, eller alle år er over så har ikke periodisering så mye å si)  

Skatteberegning og pensjon for enkeltpersonforetak/privatpersoner og forskjellen mellom alminnelig inntekt og personinntekt var ikke del av obligatorisk regnskapsførerutdannelse når jeg tok bachelor for noen år siden(det var ikke noen del av det vi skulle få på eksamen, mulig det ble nevnt i en forelesning, men det var av det jeg kan huske ikke eksamensrelevant).  (det var ett frivillig fag som mange tok som dekket skatteberegning for personer, og som gjorde ett senere fag noe enklere, jeg tok ikke dette faget) 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...