Gå til innhold

DnB Reklamasjon virker ikke på eBay eller Tradera


Khan

Anbefalte innlegg

Hei, så jeg hadde kjøpt en vare fra tradera der selgeren solgte meg et spill som ikke stemte med det han hadde sendt. Jeg kjøpte ikke tradera sin beskyttelse og tenkte at MasterCarden skulle dekke meg uansett. Men dette funker ikke på Tradera og heller ikke på eBay siden de er bare marketsplasser. Jeg var virkelig ikke klar over det,

Har noen vært i en sånn tilfelle før? Hvordan gikk dere framover? Bare tok det som en "tap"..? 

"""
Den 12.08.2022 stilte vi deg et spørsmål i din nettbank om kjøpet av spill via Tradera gjaldt kjøp av en privatperson. Dette har vi ikke fått direkte tilbakemelding på. Likevel av dokumentasjon og opplysningene du har vedlagt, tyder det på at det er tilfellet. Banken har da ingen refusjonsmuligheter overfor et brukersted, og vi kan ikke videresende saken til Mastercard.
Vennligst legg ved opplysninger og dokumentasjon på at kjøpet er foretatt med en næringsdrivende.
"""

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For tilfellet billetter så har finansklagenemnda nå en fast praksis (se Finkn-2019-390, Finkn-2019-339 og Finkn-2018-487, du finner dem under "publisering.finkn.no") på at det ikke hjelper å betegne seg som en markedsplass dersom man ikke gjør det kjent for forbrukeren hvem som er endelig avtalepart. Jeg kjenner ikke avtalene med ebay eller tradera, men dersom avtaledokumentene er utformet slik at det inngås en avtale mellom deg og en navngitt person, så har du en svak sak. Dersom avtaledokumentene er utformet slik at du bare "ser" Tradera/Ebay, og de opplyser om at det finnes en eller annen selger på handelsplassen men du ikke vet hvem det er, så har du en god sak. 

Varsle til DNB at du vil klage til finansklagenemnda. Det koster dem ~10 000 kroner i behandlingsgebyr, og av den grunn kan det hende de ikke gidder å ta fighten. Hvis de tar den fighten, så viser du til sakene jeg har vist til over (les dem gjerne også) og si at Tradera handler i eget navn. Det kan hende du taper, men det er gratis behandling så du har lite å tape på dette. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...