Gå til innhold

Takk for maten


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Skal holde takk for maten-tale i et bryllup i dag. Lurte på om dere har noen tips til eventuelle forbedringer. Har valgt å gå for diktform og rim, men noen av rimene føles kanskje litt... anstrengte? Anyway, her er det jeg har til nå (skrevet på delvis dialekt). Er ikke et poetisk mesterverk, men fungerer forhåpentligvis som en OK avslutning på måltidet:

No har me spist oss gode og mette, og kokk og vertskap kan vera stolte, med rette. Forretten som eg slukte riktig så fort, bestod av trøffel, rømme, ost, krutonger og tartar av hjort. Et velfylt glass med husets vin gir meg følelsen av sommer, får meg glad og brisen og endå meir klar for det som kommer.

Ein gastronomisk maktdemonstrasjon av ein hovedrett tilfredsstilte meg som kjøtteter, med pepra oksefilet og grønnsaker og fløtegratinerte poteter. Ja detta komplimentet skal virkelig kokken få, det må vær noe av det besta eg har smakt med klærne på.

Måltidet runnast av med ein dessert så nydelig, ein kan føla kjærligheten for faget heilt tydelig. Kokkens ekspertise er utvilsomt bunnlaus, og me fekk alle nyta sjokoladefondant med vaniljeis og karamellsaus.

Så fra alle oss som har kost oss og meska oss med deilig mat og drikke, ein kjempestor takk til kokker og servitører og de som har lagt fram bestikket. Ja, eg kan til og med væra raus, og spandera på dåke ein skikkelig applaus!

No er me omsider ved slutten på bordsetet, alle har sagt det de vil og spist seg fornøyde og feite. Med lun humor blei me leda gjennom kvelden av ein rålekker mann, eg vil gjerna få retta alles oppmerksomhet til min onkel, Jan. Takk skal du ha, ein skål for deg!

Og så vil eg gjerna takka for meg, med ein hjarteleg gratulasjon til brud og brudgom, måtte alle dagar bli fine til den dagen dåke segne om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...