Gå til innhold

Lavkodeløsninger betyr ikke at IT-kompetanse er overflødig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lavkodeløsninger høres fantastisk ut og jeg skjønner at de som har manglende kunnskaper angående utvikling tror at dette er det beste siden oppskjært brød. Men...

Det er en grunn til at utvikling tar tid.
Det er en grunn til at programmeringsspråk er spesifikt.
Det er en grunn til at det ikke er lett å automatisere prosesser.

En datamaskin gjør nøyaktig det man forteller den og det er ikke nødvendigvis det man vil den skal gjøre. Det krever teknisk kompetanse for å forstå hvordan man skal få en datamaskin til å gjøre nøyaktig hva man vil den skal gjøre. 

For all del. Å automatisere enkle personlige prosesser kan være gull verdt. Men når konsulenter begynner å snakke om at helsevesenet skal la hvem som helst lage "programmer" og integrere mot hverandre så blir jeg skremt. Tipper konsulentene har fått betalt lenge før alt bryter sammen og den virkelige jobben med opprydding starter.

Jeg har selv jobbet lenge som utvikler og jeg har ikke tall på hvor mange "enkle" løsninger som ikke-programmerere har laget enten i Excel eller 3. parts automatiseringsprogrammer. Felles for alle er at man lager en løsning for et spesifikt problem, og det fungerer fint en stund. Så skjer det en feil, eller personen som lagde løsningen slutter, eller løsningen må flyttes, eller oppgraderes til ny versjon av framework, eller løsningen går bananas, eller hva som helst annet. Lavkodeløsninger har ikke samme krav til kvalitet. Grunding testing og fremtidig vedlikehold kan man bare pent hoppe over.. Det skal være raskt vet du. Alle disse tidkrevende utviklingsprosessene er helt unødvendig. Man lager ikke unit tester, system tester og integrasjonstester. Hva er poenget med sånt? Man kan jo bare dra ut noen bokser og piler og så funker plutselig ting. Man trenger ikke vite noe om forskjellige datatyper for det ordnes jo automatisk. Integrasjoner ordnes bare ved "common sense".  Testmiljø og testdata er bare så 2021. Her skal det lavkodes....

 

Lenke til kommentar
Såkalte "Low-Code", og "No-Code" systemer er en illusjon. Ta f.eks. NodeRED som hevder seg å være en slik løsning der man kun ved dra bokser rundt på en skjerm og trekke piler og forbindelser mellom disse, kan lage kompliserte atuomasjons- og styringssystemer. Dette er ikke tilfelle! Joda, de helt enkle løsningen kan man nok lage på denne måten, men straks det trengs litt mer analyse av datainnhold og mer komplekse beslutninger, eller for den saks skyld integrasjoner, så må man også her til med JSON , YAML og annet. Og da er ting plutselig ikke lengre verken "Low-Code", og "No-Code".
Lenke til kommentar

Lavkodeløysingar er heilt greit det på enkle ting. Treng du berre nokre få datafelt så treng ein ikkje å ta høgde for at det hadde vært fiffig med kommunikasjon mot eit anna unødvendig system, og det er i alle fall ikkje nødvendig å utarbeide ein eigen app for enke ting.

Det som er største problemet er at bestiller ikkje veit kva dei vil ha og kva dei treng. Dei ser kanskje sjølv berre det enkle behovet som kan løysast med lavkode, men det kan være gode grunnar til å ha førebud infrastrukturen for kommunikasjon med andre system.

Ei anna utfordring er at når det blir stor avstand mellom dei som kan fagfeltet og dei som kan koding. Her er kartleggingsarbeidet svært viktig, men min erfaring er at det ofte er stort iver i å kome i gang, og så må ein bruke mykje tid i ettertid på å få systemet til å fungere i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...