Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Hei, jeg har nettopp blitt ferdig med VGS studiespesialisering Realfag, og lurer på 2 ting. Hvis jeg søker på ledige plasser for påbygg (vg4), vil karakterene jeg får her telle med i førstegangsvitnemål eller ordinærkvote? Hvis de da blir godkjent som førstegangsvitnemål, la oss si jeg har en 6’er fra før av i Naturfag, vil jeg da beholde den selvom om jeg får f.eks. en 3’er i vg4? Vil dine beste-karakterer bli prioritert, slik som om jeg hadde tatt en privatisteksamen  mens jeg fortsatt var elev i vgs.

Mitt andre spørsmål er, hvis jeg tar opp fag som privatist, så vil de nye karakterene være med i ordinærkvote. Når det gjelder alderspoeng, så vil dette også være med i ordinær kvote, men jeg lurte på om alderspoengene blir tatt med engang du fyller 20år, eller er det slik at året fra 20år til 21år er det som gir deg 2alderspoeng.

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førstegangsvitnemål får du kun utstedt én gang og i og med at du har fullført vgs så vil du ikke kunne få et nytt førstegangsvitnemål på et senere tidspunkt. Det vil da bli et "andregangs"vitnemål; ordinær kvote.

Hvorfor skal du ta naturfag på nytt dersom du allerede har 6 i faget, da kan du heller søke fritak fra faget. Karakterene du får på en eventuell vg 4 vil da telle med i ordinærkvoten. Alle fag du tar etter du har fått utstedt førstegangsvitnemål vil gå under ordinær kvote. Kun fag du tar til normert tid, ev fagforbedringer mens du fortsatt ikke har fullført vgs vil telle med på førstegangsvitnemålet ditt.

I ordinærkvoten fra og med det året du fyller 20. Kilde: (https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/opptakskvoter/ordinerkvote.html)

I 23/5 fra og med det året du fyller 24. Kilde: (https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/23-5-regelen/)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...