Gå til innhold

Max lengde på PC-kabler?


Anbefalte innlegg

Av forskjellige grunner har jeg begynt å lure på å flytte PC'en legre unna arbeidsplassen, og da blir det et spørsmål om hvor lange kabler til periferiutstyr som dagens PC-standard tillater?

 

Dette gjelder i første omgang selvfølgelig keybord, mus og skjerm (KMV).

 

I neste omgang gjelder spørsmålet periferiutstyr som CD/DVD og floppy. Jeg oppfatter i utgangspunktet at IDE-kalber har en makslengde rundt 80 cm, men jeg husker at IBM for noen år siden lanserte noen Aptiva maskiner hvor disk/CD var i en løs boks.

 

Alernativet nå kan være å bruke USB-baserte periferienheter -- her får man jo alt fra HD (som ikke er spesielt relevant) til DVD, lydkort osv. Hvor lange USB-kabler kan man maks bruke? Spiller det noen rolle om man bruker USB-huber?

 

Kan man bruke lengre kabler om man bruker Firewire-baserte enheter?

 

Jeg har sett noen proffe, men akk så dyre KMV-ekstendere, som tillater deg å sette PC omtrent 100 meter fra der du jobber. Vet noen om noen rimeligere slike KMV ekstendere (som ikke trenger å ha så lang rekkevidde)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har PC'en stående 2 meter fra der jeg sitter/ligger (i sengen). Jeg har selvsagt trådløst keyboard og mus, og skjermkabelen rekker akkurat...

 

En annen PC i huset har en forlengelses kabel til skjermen, og får med den et totalt elendig bilde (stor strek i bue nedover midten m.m), så jeg tror ikke det er verdens beste idè...

 

jeg ser ikke helt poenget med å ha en disk stående langt fra hovedkortet, men det finnes sikkert USB CDROM'er.

Jeg har en 5M USB kabel, og mener jeg har sett minst 10 meter lange USB kabler.

 

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-03-09 21:11 ]

Lenke til kommentar

På jobben bruker vi mye 10 meter extension kabler til skjerm, mus&tastatur (pc'ene står i rack og brukes offshore). Dette funker bra forutsatt at du bruker kabler av bra kvalitet.

 

Når det gjelder annet utstyr kan du jo overveie SCSI. Dei nyeste standardene tillatter opptil 35 meters lengde.

 

TexX

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...