Gå til innhold

Hakkespetter og fysikkens lover


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

https://www.nrk.no/trondelag/hvorfor-far-ikke-hakkespetter-hjerneskade_-forskere-har-en-ny-hypotese-1.16041432

Det er litt interessant hvordan det som omtales som myten om at hakkespetten ikke skader hjernen har bredt seg. Det står ikke "svart på hvitt" i artikkelen, men hvis det hadde vært "støtdemping" så ville hakket blitt svakere, fordi da ville kraften (som det opplyses om er omkring 1000 G) blitt fortelt over et større tidsrom og da ville det blitt svakere hakk. Nå er ikke jeg fysiker men jeg kan ikke tenke meg at det er om å gjøre å "lirke" ut treflisen, men at det er om å gjøre å få så stor kraft som mulig siden treet er hardt materiale. Så hvis det stemmer så er det rart dette har blitt skrevet i faglitteratur (naturvitenskap).

Nå var det vel noen som sa at de ikke hadde funnet direkte bevis for at årsaken til at de ikke skadet hjernen var at den var så liten, men det med "støtdemping" syns jeg virker lite troverdig, og ikke i tråd med slik jeg forstår fysikkens lover. Det blir vel som å bytte ut stål med gummi, i hakken? Sier seg nesten selv at det ikke er like bra til å hakke ting med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kanskje det er en slags støtdemping rundt hjernen, bare... det er jo ikke hjernen som er muskelen som hakker med nebbet ,så, det går kanskje an? Men da må en ta Newtons lover i betraktning, nemlig at for enhver kraft er en tilsvarende motkraft. Og hjernen sitter jo inne i kraniet, som er forbundet med nebbet? Hm... rart, mye mystisk i naturen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enkelte spetter kan hakke 20 ganger per sekund står det. Det er hurtigere enn MG3 som har 1000 skutt i minuttet, og dobbelt så raskt som AK-47 med 600 skudd per minutt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...