Gå til innhold

Snart i mål med nytt transportsystem for internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker litt rart han tar frem at man må skrive om "hele applikasjonen" dersom man bytter protokoll, siden dersom man har en litt fornuftig arkitektur så er det kun en liten del man må endre på for å bytte protokoll.  Slik jeg forstår det så er dette et form for rammeverk som skal abstrahere vekk kompleksiteten ved at man binder seg til spesifikke protokoller. Feks. "løste" Microsoft  dette med WCF i 2006, og det finnes utallige andre biblioteker og rammeverk som gjør nettopp dette.
Hvordan kommer dette til å se ut litt mer konkret for oss utviklere? Er dette noe som blir implementert i OS-et, standardbiblioteker, er det en 3.parts-pakke, hvordan vil dette se ut? Jeg sliter virkelig med å forstå hva som er greia ut ifra det som er i artikkelen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, martinmine said:
Hvordan kommer dette til å se ut litt mer konkret for oss utviklere? Er dette noe som blir implementert i OS-et, standardbiblioteker, er det en 3.parts-pakke, hvordan vil dette se ut? Jeg sliter virkelig med å forstå hva som er greia ut ifra det som er i artikkelen. 

Artiklene om dette på Digi er helt merkelig forferdelige.

Det vil for de aller fleste formål være bygget inn i OS / plattform / rammeverk du benytter, og ikke noe du må ta stilling til i det hele tatt om du f ex programmerer i språk som Python, Java, C# osv.

Du kan selvsagt bestemme nettverksprotokoll om du vil, men selv har jeg ikke gjort noe med UDP og TCP siden vi «lagde» bittorrent-klient på universitetet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (8 timer siden):

Du kan selvsagt bestemme nettverksprotokoll om du vil, men selv har jeg ikke gjort noe med UDP og TCP siden vi «lagde» bittorrent-klient på universitetet.

Og da gjenstår jo gjerne hva det er som er så nytt med dette. Det eneste vi fikk svar på, er at det er en eller annen form for API, hvem som lager det, at Apple liker det, du kan fortelle det som er bak APIet, hva enn det er, hvilke egenskaper med nettverksforbindelsen du foretrekker, og dermed velges en protokoll. Javel? Altså, ekstremt vage greier, og ikke et snev av nyttig informasjon for dem som eventuelt skulle være interessert i å faktisk lese om dette. Jeg er interessert, men det er jo ingen teknisk informasjon overhodet, og den informasjonen som ikke er teknisk, er ikke nyttig på noen som helst måte heller.

 

Det minner meg egentlig litt om Digi-artiklene om utviklingen av Java, som språk og plattform, som egentlig bare er tungleste gjenforteller av disse her. Men det er rart at denne og et par andre artikler hos Digi, faktisk minner meg om dem, for selv om de er tungleste, sier de langt mer enn dette. Dette er en dårlig artikkel, dessverre.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
6 hours ago, Memento scientiam said:

Altså, ekstremt vage greier, og ikke et snev av nyttig informasjon for dem som eventuelt skulle være interessert i å faktisk lese om dette. Jeg er interessert, men det er jo ingen teknisk informasjon overhodet, og den informasjonen som ikke er teknisk, er ikke nyttig på noen som helst måte heller.

Ja, det var litt gravd ned, men handler om dette: TAPS (https://datatracker.ietf.org/wg/taps/documents/)

Som i praksis bare er det du oppsummerer med: i stedet for å måtte velge mellom f ex UDP, TCP, QUIC etc. selv, så sier man bare hvilke egenskaper man ønsker å prioritere, så velger «noe» (TAPS?) protokoll for deg automatisk. Kanskje dynamisk også, basert på live feedback fra nettet.

Om protokollen blir ferdig og utbredt, så antar jeg den blir bakt inn i de rammeverkene vi som programmerer bruker til vanlig (.NET, JRT osv), og at vi stort sett ikke trenger tenke på det.

Så viser Digi også til en tidligere artikkel der samme fyr snakker om en RINA-arkitektur, så da er kanskje TAPS en implementasjon av det: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Recursive_Internetwork_Architecture

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...